Når turistbussene inntar arenaen på Fridtjof Nansens plass blir det trangt om plassen. Foto: Privat

Turistbusser skaper kaos foran rådhuset etter Bilfritt byliv-tiltak, ifølge Høyre

Fridtjof Nansens plass ved rådhuset er et av pilotområdene for Bilfritt byliv i Oslo sentrum. Det skaper trafikale problemer, mener Høyres Eirik Lae Solberg.

Oslo bystyre har bestemt at Oslo sentrum skal bli bilfritt innen 2019. Første juni startet arbeidet med å gradvis innføre tiltaket, inkludert på Fridtjof Nansens plass. Det har blitt innført gratis sitteplasser i området, og elementer er satt opp for å skille områdene for gående og kjørende.

Eirik Lae Solberg, Høyres gruppeleder i Oslo bystyre og leder av Samferdsels- og miljøkomiteen, mener at det oppstår problemer når flere turistbusser kjører inn på Fridtjof Nansens plass samtidig, og når bussene blir stående der.

Fordi noe av plassen er opptatt av gatemøbler er det trangere enn før, vanskeligere å komme forbi, og trafikken kan til tider stoppe helt opp.

Fridtjof Nansens plass uten turistbusser, men med mennesker. Foto: Anders Høilund

Bussene stopper der det ikke er lov

— Det er tidvis stillestående trafikk, og vi ser at turistbussene får problemer slik det er nå med gatemøbler og sperringer. Bussene har ingen lovlige steder å stoppe, men de stopper allikevel. Det skaper farlige situasjoner, ikke minst for fotgjengere og syklister, sier Lae Solberg.

Høyre mener de rødgrønne har gått for raskt fram, og ikke tatt innover seg at turistene har dårlig tid når de er i byen og at bussene blir stående rundt rådhuset.

— Vi ser utfordringen. Det er klart at det tar tid å endre vaner, og vi må ha tålmodighet til å la sjåførene og turoperatørene få tilpasse seg det nye trafikkmønsteret. Bussjåførene får utdelt brosjyrer med informasjon om de nye oppstillingsplassene, sier Bjørnar Sølvik-Jensen, kommunikasjonssjef i Bilfritt byliv.

Det har blitt trangere for busser og biler på Fridtjof Nansens plass, men tidvis har ikke trafikken blitt mye mindre. Foto: Privat

Endringene er ikke endelige

Forandringene på Fridtjof Nansens plass er ikke endelige. Hensikten er å minske trafikken på plassen og å gi bedre plass for folk til fots. Skulle ikke forandringene fungere etter hensikten, vil det være enkelt å reversere tiltakene, heter det fra bymiljøetaten.

— Høyre er positive til å gjøre grep for å forbedre Fridtjof Nansens plass for fotgjengere, men vi må ta inn over oss at turistbussene trenger et sted å parkere for ikke å skape farlige situasjoner, sier Lae Solberg.

All stans forbudt foran rådhustrappa

— I Roald Amundsens gate er det fortsatt ikke tillatt å parkere. Der er det tillatt å stoppe for av og påstigning i inntil ti minutter. Mellom trappene i borggården på Rådhuset er det all stans forbudt, men på sidene er det lov å stoppe, akkurat som i Roald Amundsens gate, forteller Sølvik-Jensen

— Skal bussene vente på turistene som er på omvisning i Rådhuset, må de settes på bussoppstillingsplassene i Rosenkrantzgate, Tordenskioldsgate eller Kongens gate. Det er slett ikke meningen at de skal kjøre inn på Fridtjof Nansens plass og parkere der, sier Sølvik-Jensen i bymiljøetaten.

Powered by Labrador CMS