Når bilistene tar snarveien via Oslogate blir det kø så langt øyet rekker. Foto: Lars Toft-Eriksen
Bommen i Oslogate skal egentlig regulere rushtidstrafikken, men er ute av drift. Resultat: Gata brukes som innfartsåre til sentrum
Bilkaos gjør at 18-trikken ofte bruker like lang tid på de 350 meterne fra Oslo torg til Schweigaards gate som på de fem kilometerne fra Schweigaards gate til Blindern.
For å fjerne flaskehalsen i krysset mellom Oslo gate og Schweigaards gate, er det satt opp en bom i Oslo gate som skal hindre at biltrafikken stenger for buss og trikk i rushtiden morgen og kveld. Oslo gate er stengt med bom på hverdager mellom klokka 07-09 og 15- 17.
Men bommen har i lengre tid vært ute av drift, og stadig flere privatbiler tar snarveien til sentrum fra Ekeberg og Ryen via Oslo gate.
Når privatbilene lager kø, hoper trafikken seg opp. Buss og trikk klarer ikke å holde ruta. De får gjerne 15-20 minutters forsinkelse.
— Jeg tar trikk 18 hver dag, og den bruker like lang tid på de få hundre meterne fra Oslo torg og til Schweigaards gate, som den bruker på resten av ruta helt til Blindern, forteller en oppgitt Gamlebyen-beboer, Lars Toft-Eriksen.
— Problemet er at bommen stort sett ikke fungerer. Den er stadig ute av drift, og flere og flere bilister benytter seg av dette. Noen ganger har også bommen blitt kjørt ned og ødelagt. Når den fungerer, står privatbilene i kø og venter på å smette forbi bommen rett bak trikken, forteller Toft-Eriksen.
Annonse
Bymiljøetaten retter feilen
Ifølge bymiljøetaten er bommen for tiden ute av drift på grunn av tekniske problemer. Bymiljøetaten jobber nå med å få den i drift igjen i uke 37, oppgir de.
— Bommen overvåkes og styres av bymiljøetaten i samarbeid med Sporveien. Det kan bety at det i perioder oppstår behov å åpne bommen i kortere eller lengre perioder for å avvikle køene og slippe trikken fram, skriver bymiljøetaten i sitt svar til Toft-Eriksen.
Etaten har ingen planer om å gjøre om Oslo gate fra Oslo torg til Schweigaards gate til en ren trikkegate. Fra 2021 vil trikketraseen følge Bispegata og Dronning Eufemias gate. Det vil forandre trafikkbildet i området vesentlig, mener bymiljøetaten.
Bilistene seirer
Det står et skilt i Oslo gate som forteller at det finnes en bom lenger fram. Men skiltet er knapt til pynt. Når bommen nå har stått åpen i lengre tid, er det ikke mange som bryr seg om skiltet som sier at veien er stengt.
— Bilister har lagt seg til vanen at dette er en snarvei. Så selv når bommen funker blir det fullkomment kaos. Trafikken kommer i hovedsak fra Nordstrand, Ekeberg og Ryen. Den skulle vært kanalisert inn i tunnelene og ikke inn i Gamlebyen. For oss som bor i Gamlebyen og reiser kollektivt, utgjør dette en stor belastning, sier Toft-Eriksen.
— Det stemmer at det blir mest kaos når bommen virker. Bilene står da og venter på en buss eller trikk for å smette forbi sammen med denne. Problemet er jo at hverken bussen eller trikken kommer fram på grunn av bilene. Det skal ikke mer enn ett minutts stopp før det hoper seg opp. Da må vi få overstyrt bommen og åpnet den. Da tenker jeg at bilene har vunnet kampen, sier trikkefører på 18-trikken Thomas Stave.
Stave og trikkeførerne hadde håpet på et forbud mot biler i Oslo gate, på samme måte som det er blitt i Strømsveien, men det foreligger det ingen planer om.