Riktige leker er en tradisjonsrik leketøysbutikk i Oslo sentrum. Foto: Tom Magliery / Flickr

Vitnesbyrd fra en leketøysbutikk i Oslo sentrum

Kjære bypolitikere, når dere ønsker å gjøre Oslo sentrum til et sted innbyggere ønsker å reise til for å handle, spise og leve – så er det senterlederne rundt omkring som er deres konkurrenter. Det er de dere må måle krefter mot.

Publisert

Kjære politikere, vi har nettopp gjort vår aller viktigste investering noen sinne. Vi har kjøpt byens mest tradisjonsrike leketøysbutikk - Riktige Leker. Butikken, som ligger like ved rådhuset, er den eneste leketøysbutikken på gateplan som er igjen i Oslo sentrum.

Den ble startet i 1946 – rett etter krigen – av pedagoger og politikere som ville skape et alternativ til alle krigslekene som flommet ut i markedet den gangen. I dag kjenner alle Riktige Leker som butikken som selger gode kvalitetsleker, og der du kan få råd om hva du burde kjøpe til nettopp ditt barn.

Vi har 10 Sprellbutikker rundt om i landet som går godt. Vi jobber med salg, service og produktkunnskap blant de ansatte hver dag. Vi leter alltid etter de beste lekene på messer rundt om i verden, og vi jobber med markedsføring, kundeklubb, sosiale medier, og alt som må til for å lykkes med en butikk i 2018. Blant annet får Sprell Riktige Leker en hjemkjøringstjeneste der kundene kan handle uten bil, men får kjørt varene hjem samme kveld – med elektrisk varebil naturligvis.

Olav Thons sentre er attraktive

Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å ta vare på Riktige Leker, men det er faktisk ikke bare opp til oss:

Gårdeieren vår har bidratt. Hun kunne sikkert hatt større leieinntekter ved å leie ut til et utested, men de ville så gjerne beholde de fine utstillingsvinduene og den tradisjonsrike butikken. Gårdeier har derfor pusset opp lokalet sammen med oss for mange millioner kroner, slik at en moderne butikk kan satse videre.

Når man driver en butikk, så er man avhengig av trafikk – altså ikke biltrafikk, men trafikk av mennesker som kommer til butikken. Olav Thon sine kjøpesentre er mestere i å skape «trafikk» av kunder og derfor er det attraktivt for oss å leie butikklokale av han. Storo Storsenter og Sandvika Storsenter er blitt destinasjoner for folk som vil handle, spise og oppleve noe på en lørdag, og det er mange års målrettet arbeid som ligger bak disse suksesser.

Vi er ganske sikre på at senterlederen på disse sentrene (og andre), våkner hver morgen og tenker: Hva kan jeg gjøre i dag for å skaffe kunder til butikkene som leier og bor hos meg? Senterlederne tenker på kundeaktiviteter, renhold, vareleveringer, markedstiltak, sikkerhet, lys, butikksamarbeid og alt annet som skal til for å gjøre senteret til et attraktivt torg, en markedsplass.

Hvem er vår senterleder?

Kjære bypolitikere, når dere ønsker å gjøre Oslo sentrum til et sted innbyggere ønsker å reise til for å handle, spise og leve i – så er det senterlederne rundt omkring som er deres konkurrenter – og de som dere må måle krefter mot!

Men hvem er det i Rådhuset, som våkner om morgenen og tenker: I dag skal jeg virkelig gjøre noe som hjelper butikkene i sentrum til å lykkes? Hvem er vår senterleder som sørger for at renhold, sikkerhet, trafikk, lys, vedlikehold, julegateåpning, markedsdager, varelevering og tjenestelevering blir koordinert og tatt hånd om for fellesskapet?

Svaret er selvfølgelig - ingen.

Butikkene må høyere på prioriteringslista

Vi har selv bedt om, og vært i møte med bymiljøetaten som jobber med prosjektet «Bilfritt Byliv / Olav Vs-gate», og har lært at det er krav til alt fra busstopp, bysykler, taxiholdeplasser, kvaliteten på steinen som skal brukes i gatebelegget og hvor trærne skal plantes. Ja, til og med de meningsløse parkeringsplassene reservert for ambassadene i strøket er bestemt, men ingen – INGEN – har tenkt på om butikkene i strøket vil få det bedre eller verre under og etter ombyggingen.

Det blir ikke en levende by av, gatetun, gågater og sykkelfelt alene. Barnefamilien på fire, med barnevogn og sparkesykkel på slep, skal finne glede og interesse i å ta T-banen til byen en lørdag til vinteren for å handle. Et levende Oslo sentrum er derfor avhengig av at byens politikere setter butikkenes overlevelse og utvikling mye høyere på deres prioriteringsliste enn det de gjør i dag.

Vi tror at byens folkevalgte kan klare å sikre en spennende, levende, opplevelsesrik, artig, inkluderende og lønnsom destinasjon av Oslo sentrum. Men for å lykkes, må byens politikere tenke som Olav Thon: Hva skal til for at butikkene vil bo hos meg?

APPELL FRA OSLO HANDELSSTANDS FORENING

Oslo sentrum er Norges mest levende og attraktive sentrum. Mange tusen mennesker bruker sentrum hver dag, på vei til jobb og ærend eller for å oppholde seg i gater og områder. Butikker, serveringssteder, teatre og tjenesteytere fyller byen med opplevelser og gode kjøp. Uten disse ville sentrum ha vært et nokså tomt område, med et Storting, et slott og noen kontorer. 99 prosent av respondenter i undersøkelsen til Oslo Handelsstands Forening setter likhetstegn mellom handel og sentrum.

Oslo sentrum er også et sted under stadig politisk oppmerksomhet. De siste tre årene har byrådet i Oslo fortalt at sentrum skal bli bilfritt. Oslo Handelsstands Forening har kontinuerlig fortalt våre folkevalgte at det viktigste ikke er å angripe eller å fremme en bestemt type transport, men å sikre en politikk som gjør sentrum attraktivt og lett tilgjengelig for kunder til næringslivet.

Hege og Alexander er blant de som ikke bare prater om byliv, men som skaper det. Og enda viktigere; de skaper noe av det bylivet vi etterspør mest – det som består av barnefamilier.

Medlemmene i Oslo Handelsstands Forening forteller oss at det å skape gode kundeopplevelser på markedsplassene og torg i sentrum krever samarbeid mellom alle relevante aktører. Det finnes mange gode eksempler på byer, fra New York til London til Fredrikstad, hvor kommunen inviterer gårdeiere og handels- og næringslivet til forpliktende samarbeid – og bygger byliv sammen. Vi oppfordrer Oslo til å gjøre det samme!

Powered by Labrador CMS