Drakånis-plakater over hodet på trikkepassasjerne. Lørdag kan du oppleve det unge bandet live under Musikkfest Oslo.Foto: Ingri Valen Egeland
Mye oppmerksomhet etter kollektivstunt: – Har kommet så mange kule muligheter
Har du benyttet deg av kollektivtrafikk i Oslo i løpet av våren, har du neppe unngått å legge merke til reklameplakaten. – Vi har fått mye oppmerksomhet, sier jentene bak.
Med fast blikk poserer fire unge jenter, ledsaget av
påskriften «Drakånis», Spotify-logoen, en QR-kode og en oppfordring om å lytte
til ny låt.
Reklameplakaten ble plassert på intet mindre enn 17.000
flater på trikk, buss og T-bane tidligere i vår.
Bak bandnavnet Drakånis skjuler
seg fire tenåringsjenter fra Oslo i alderen 15 til 17 år, Flora Sofia
Krohn-Pedersen fra Ullevål, Anna Nyaanga Nyambwogi Archer fra Grønland, Anna
Underdal Sæter fra Hasle og Hedda Brofoss Versto fra Hasle.
De fire møtte hverandre på Aktivt
kvinnekultursenter (AKKS) for snart tre år siden og har spilt sammen siden den
gang.
– Selvfølgelig litt
skummelt
Annonse
Med hjelp av reklamebyrået JCDecaux, som med kampanjen vil vise
effekten av reklame, har det unge rockebandet denne våren altså virkelig gjort
et offensivt fremstøt for å vekke oppmerksomheten blant et bredere
musikkpublikum.
«Er det mulig å gå fra ukjente til kjente på én uke?», het
det da reklamekampanjen ble rullet ut med mål om å gi bandets musikk et hopp i
antall Spotify-avspillinger samt ta jentene, som «vil vise at de kan spille rock på
egne premisser og tilføre sjangeren feminin kraft», et steg videre mot
den store drømmen – å spille på Øyafestivalen i Tøyenparken.
– Det er selvfølgelig litt skummelt. Du går fra å være
relativ anonym til å ha bilde av deg selv på nesten all kollektivtransport
i Oslo, men det er mest gøy og en stor mulighet for oss som band. Vi
ønsker jo at flest mulig skal få høre musikken vår, så dette var mulighet vi
ikke kunne si nei til, uttalte bandet, som i vår slapp EP-en «samma det», selv om
å bli synlige på alle trikker i byen den gang.
– Ett steg nærmere drømmen
– Etter
reklamekampanjen vi var så heldige å få være med på, har vi fått mye
oppmerksomhet. Vi synes dette har vært veldig gøy og har fått mange positive
tilbakemeldinger. Det har kommet så mange kule muligheter og spillejobber, og
vi er så takknemlige for all oppmerksomheten vi har fått. Dette hjelper oss ett
steg nærmere med å oppfylle drømmene våre, som for eksempel det å spille på Øyafestivalen,
forteller jentene til VårtOslo nå.
Enn så lenge blir Drakånis
å se spille på Musikkfest Oslo denne første junilørdagen når gratisarrangementet
går av stabelen for 32. gang.
Da fylles hovedstaden med musikk både i gater,
parker, torg og utesteder når 500 artister er i sving på over 50 scener over
hele byen (se program her). Tar du deg en tur rundt i Oslo
lørdag, kan du med andre ord få musikalske overraskelser flere steder – blant annet
fra Drakånis.
– Beste dagen i
året
Bandet selv ser
skikkelig frem til lørdagens spillejobb.
– Vi gleder oss
masse til å spille på Musikkfest Oslo. Dette blir vårt tredje år der vi spiller
på AKKS/RadioOrakel sin scene på Arbeidersamfunnets plass. Vi synes at Musikkfest Oslo er en av de beste dagene i året fordi det er en dag med all
slags musikk og konserter over hele Oslo, kan det bli bedre?
Om drømmen om å spille på Øyafestivalen fortsatt ikke er
oppnådd, kan de unge jentene blant annet også skryte av å ha varmet opp for ingen
ringere enn Valentourettes. I desember i fjor spilte jentene foran et utsolgt
Rockefeller i den forbindelse.
– Tydelig oppgang
Kampanjen for å gi bandet til de
unge Oslo-jentene enda mer oppmerksomhet synes å ha hatt sin effekt, ifølge
reklamebyrået.
– Statistikk fra Spotify viser en
tydelig oppgang i «streams» i kampanjeperioden. Før kampanjeperioden hadde
Drakånis i underkant av 300 aktive lyttere, mens de i kampanje-perioden hadde
hatt over 8000. Dette er en oppgang på 2336 prosent, opplyser kommunikasjonsrådgiver Hedda
Davidsen på vegne av JCDecaux
til VårtOslo.
– Fått mange nye følgere
– De fikk nesten 30.000 avspillinger
bare under kampanjeperioden. I tillegg til dette har Drakånis fått mange nye
følgere på Instagram, har blitt intervjuet av 730.no, de har blitt
spurt om å spille på by:Larm, de skal nå spille på Musikkfest, og kampanjen har
blitt delt av profilerte personer og skapt debatt i sosiale medier fora som
Reddit og så videre, fortsetter Davidsen og legger til:
– En siste ting som er verdt å nevne
er at Drakånis nå er et band med tusentalls aktive «listeners». Altså folk som
med hensikt legger til Drakånis i sine spillelister, lytter daglig, og som
interagerer med bandet på Spotify.