Drakånis-plakater over hodet på trikkepassasjerne. Lørdag kan du oppleve det unge bandet live under Musikkfest Oslo.

Mye oppmerksomhet etter kollektivstunt: – Har kommet så mange kule muligheter

Har du benyttet deg av kollektivtrafikk i Oslo i løpet av våren, har du neppe unngått å legge merke til reklameplakaten. – Vi har fått mye oppmerksomhet, sier jentene bak.

Publisert

Med fast blikk poserer fire unge jenter, ledsaget av påskriften «Drakånis», Spotify-logoen, en QR-kode og en oppfordring om å lytte til ny låt.

Reklameplakaten ble plassert på intet mindre enn 17.000 flater på trikk, buss og T-bane tidligere i vår.

Bak bandnavnet Drakånis skjuler seg fire tenåringsjenter fra Oslo i alderen 15 til 17 år, Flora Sofia Krohn-Pedersen fra Ullevål, Anna Nyaanga Nyambwogi Archer fra Grønland, Anna Underdal Sæter fra Hasle og Hedda Brofoss Versto fra Hasle.

De fire møtte hverandre på Aktivt kvinnekultursenter (AKKS) for snart tre år siden og har spilt sammen siden den gang.

Du kan knapt ha unngått å se disse plakatene om du har ferdes med kollektivtrafikk i vår.

– Selvfølgelig litt skummelt

Med hjelp av reklamebyrået JCDecaux, som med kampanjen vil vise effekten av reklame, har det unge rockebandet denne våren altså virkelig gjort et offensivt fremstøt for å vekke oppmerksomheten blant et bredere musikkpublikum.

«Er det mulig å gå fra ukjente til kjente på én uke?», het det da reklamekampanjen ble rullet ut med mål om å gi bandets musikk et hopp i antall Spotify-avspillinger samt ta jentene, som «vil vise at de kan spille rock på egne premisser og tilføre sjangeren feminin kraft», et steg videre mot den store drømmen – å spille på Øyafestivalen i Tøyenparken.

– Det er selvfølgelig litt skummelt. Du går fra å være relativ anonym til å ha bilde av deg selv på nesten all kollektivtransport i Oslo, men det er mest gøy og en stor mulighet for oss som band. Vi ønsker jo at flest mulig skal få høre musikken vår, så dette var mulighet vi ikke kunne si nei til, uttalte bandet, som i vår slapp EP-en «samma det», selv om å bli synlige på alle trikker i byen den gang.

Drakånis har store drømmer for fremtiden. Bandet består av gitarist Hedda Brofoss Versto fra Hasle, vokalist Flora Sofia Krohn-Pedersen fra Ullevål, bassist Anna Nyaanga Nyambwogi Archer fra Grønland og trommis Anna Underdal Sæter fra Hasle.

– Ett steg nærmere drømmen

– Etter reklamekampanjen vi var så heldige å få være med på, har vi fått mye oppmerksomhet. Vi synes dette har vært veldig gøy og har fått mange positive tilbakemeldinger. Det har kommet så mange kule muligheter og spillejobber, og vi er så takknemlige for all oppmerksomheten vi har fått. Dette hjelper oss ett steg nærmere med å oppfylle drømmene våre, som for eksempel det å spille på Øyafestivalen, forteller jentene til VårtOslo nå. 

Enn så lenge blir Drakånis å se spille på Musikkfest Oslo denne første junilørdagen når gratisarrangementet går av stabelen for 32. gang. 

Da fylles hovedstaden med musikk både i gater, parker, torg og utesteder når 500 artister er i sving på over 50 scener over hele byen (se program her). Tar du deg en tur rundt i Oslo lørdag, kan du med andre ord få musikalske overraskelser flere steder – blant annet fra Drakånis.

Også forbipasserende har kunnet legge merke til Drakånis-plakatene på trikker og annen kollektivtrafikk.

– Beste dagen i året

Bandet selv ser skikkelig frem til lørdagens spillejobb.

– Vi gleder oss masse til å spille på Musikkfest Oslo. Dette blir vårt tredje år der vi spiller på AKKS/RadioOrakel sin scene på Arbeidersamfunnets plass. Vi synes at Musikkfest Oslo er en av de beste dagene i året fordi det er en dag med all slags musikk og konserter over hele Oslo, kan det bli bedre?

Om drømmen om å spille på Øyafestivalen fortsatt ikke er oppnådd, kan de unge jentene blant annet også skryte av å ha varmet opp for ingen ringere enn Valentourettes. I desember i fjor spilte jentene foran et utsolgt Rockefeller i den forbindelse.

– Tydelig oppgang

Kampanjen for å gi bandet til de unge Oslo-jentene enda mer oppmerksomhet synes å ha hatt sin effekt, ifølge reklamebyrået.

Drakånis-plakater har vært å se innover i mange trikker denne våren.

– Statistikk fra Spotify viser en tydelig oppgang i «streams» i kampanjeperioden. Før kampanjeperioden hadde Drakånis i underkant av 300 aktive lyttere, mens de i kampanje-perioden hadde hatt over 8000. Dette er en oppgang på 2336 prosent, opplyser kommunikasjonsrådgiver Hedda Davidsen på vegne av JCDecaux til VårtOslo.

– Fått mange nye følgere

– De fikk nesten 30.000 avspillinger bare under kampanjeperioden. I tillegg til dette har Drakånis fått mange nye følgere på Instagram, har blitt intervjuet av 730.no, de har blitt spurt om å spille på by:Larm, de skal nå spille på Musikkfest, og kampanjen har blitt delt av profilerte personer og skapt debatt i sosiale medier fora som Reddit og så videre, fortsetter Davidsen og legger til:

– En siste ting som er verdt å nevne er at Drakånis nå er et band med tusentalls aktive «listeners». Altså folk som med hensikt legger til Drakånis i sine spillelister, lytter daglig, og som interagerer med bandet på Spotify.

Powered by Labrador CMS