Frode Olav Smith og Cecilie Lyngby står bak gruppa "JA til miljø, NEI til økning av bompenger!".

Aksjonsgruppe vil ha folkeavstemning om bompenger

Rundt 1600 mennesker samlet seg foran Stortinget i går for å markere sin motstand mot økte bompriser, nye bomstasjoner og færre parkeringsplasser i Oslo sentrum.

For syv måneder siden startet Cecilie Lyngby Facebook-gruppa "JA til miljø, NEI til økning av bompenger!". Lenge hadde gruppen kun noen hundre medlemmer, men da rushtidsavgiften ble innført 1. oktober, steg medlemstallet radikalt. For øyeblikket teller den i overkant av 7000 medlemmer.

Et sted mellom 1500 og 2000 mennesker samlet seg foran Stortinget. Foto: Cecilie Lyngby

I går arrangerte gruppen demonstrasjon foran Stortinget. På Facebook har 3200 mennesker trykket delta, men politiet mener det var 1600 til stede. Lyngby selv anslår 2000.

Buet ut MDG-Hansson

Initiativtakeren holdt selv en flammende appell under arrangementet. Hun argumenterte for at det rødgrønne bystyrets bilpolitikk går ut over alt fra yrkessjåfører til barnefamilier og mennesker med dårlig råd. Hun utfordrer også byrådet til å arrangere en folkeavstemning om nye bommer og høyere priser.

I tillegg til Lyngby, slapp også Morten Stordalen fra FrP og Frode Olav Smith til på talerstolen. Sistnevnte administrerer Facebook-gruppa sammen med Lyngby. Rasmus Hansson fra Miljøpartiet De Grønne sto også på talerlisten. Han fikk ikke dagens varmeste velkomst. Han argumenterte for at trafikktiltakene er sosialt rettferdige og, ikke minst, bra for miljøet.

"JA til miljø, NEI til økning av bompenger!" hadde også en demonstrasjon 1. november. Da var det rundt dobbelt så mange til stede som i går.

Her kan du se et utdrag fra Lyngbys appell:

Her kan du lese hele appellen:

Velkommen igjen og velkommen til alle nye. Jeg er så stolt av dere alle sammen.

I dag står jeg her med tårer i mine øyne og et sårt hjerte. Årsaken er alle historiene jeg har mottatt på min mobil. Fortellinger som ikke kommer fram i statistikker, meningsmålinger og medier. Fortellinger som er de faktiske konsekvensene av prisene på bomringen og lite parkeringsplasser, for å nevne to faktorer.

Familier, aleneforeldre, yrkessjåfører, handelstanden og folk med dårlig helse som forteller meg hvilke konsekvenser dette har for deres liv. Barn må slutte på sin idrett da bomring er for dyrt. Aksepterer vi dette?

Yrkessjåfører må kutte ned på ansatte. Jeg fikk en melding fra en liten bedrift. Tidligere hadde de en faktura på 3000 kroner. I oktober ble regningen på 8789 kroner. Aksepterer vi dette?

En annen mann fortalte meg at han hver eneste dag besøker sin syke mor i Oslo. Han bor selv i Nittedal. Begge har dårlig helse og deres lyspunkt var å se hverandre. Etter økning har han ikke lenger den muligheten. Aksepterer vi dette?

Historiene stopper ikke og våre kjære folkevalgte har ikke forstått at er hjul må faktisk være jevnt for å gå rundt. Hjulet nå går ikke rundt lenger.

"JA til miljø, NEI til økning av bompenger!" ønsker folkeavstemning om bompenger i Oslo. Foto: Cecilie Lyngby

Sjåfører som leverer matvarer vil få en stor økning i utgifter og jeg tror at dette vil resulterer i økte matvarepriser. Aksepterer vi dette?

Jeg fikk en telefon fra en stor butikk her i sentrum som fortalte at omsetningen i butikkene aldri har vært så lav som nå. De har dager med null kroner i omsetning. Aksepterer vi dette?

Jeg er så trist og lei meg for at Oslo nå er ulevelig for så mange mennesker. Hvor er vår gamle by med liv og røre?

Bilene i dag har aldri vært renere. Vi har verdens reneste bilpark! Vi har flest elbiler av alle land i verden! Skal bilen, igjen, bli en luksusvare for de rike? Aksepterer vi dette?

Verdens seksten største containerskip slipper ut like mye nox som verdens bilpark til sammen!

Hvordan skal vi lade alle elbilene? Vårt strømnett holder ikke i dag engang. Hvor skal vi gjøre av alle batteriene når elbilene ikke fungerer lenger? For ikke å snakke om seleproduksjon av batteriene, det forurenser mer enn en nyere bil!

Vi kan ikke lenger sitte og se på at de griper inn i våre liv, tvinger oss til store endringer. Folk flytter fra Oslo! Byen vår er ikke lenger hva den var! Aksepterer vi dette?

Jeg utfordrer Oslo kommune til å avholde en folkeavstemning om nye bommer og dagens priser. Tør de? De sier at vi er så få som mener at bomringen er uakseptabel, så da bør de vel tørre å ta en avstemning? Jeg utfordrer de til å holde en før jul!

Er dere med? Fem prosent av innbyggere skal til for at en folkeavstemning må holdes! Vi har langt over fem prosent i dag!

Her er det verdt å nevne at det ikke er garantert at en folkeavstemning blir avholdt hvis man får samlet inn så mange underskrifter. Det som skjer hvis man får nok underskrifter, er at partiene i bystyret må diskutere om de skal tillate en folkeavstemning.

Powered by Labrador CMS