- For å klare hele skoleløpet og deretter arbeidslivet, må vi motivere elevene sier skribenten. Foto: Scanpix
– Elevenes motivasjon synker i osloskolen. Elevene trenger en mer praktisk og variert skolehverdag
I motsetning til det rød-grønne byrådet, mener Oslo Høyre at dersom elevene skal oppleve mestring, er ikke nøkkelen å fjerne vurderingssituasjonene. Kartleggingsprøvene er svært viktige for å lykkes.
For å klare hele skoleløpet og deretter arbeidslivet, kreves motivasjon. Motivasjon til å lære seg nye ting og til å være nysgjerrige og kunnskapssøkende.
Motivasjonen henger sammen med både læringsresultater og frafall på videregående. Men tall fra Elevundersøkelsen viser at osloelevenes motivasjon har vært synkende i flere år, både på 7. og 10. trinn og VG1.
Forskningen viser at de fire viktigste forholdene som har betydning for elevenes motivasjon:
- positiv holdning til utdanning og læring
- praktisk, variert og relevant opplæring
- mestring og god vurderingspraksis
- trivsel og gode relasjoner
En mer variert skoledag
Mestring av grunnleggende ferdigheter er helt avgjørende for elevenes motivasjon. Dersom elevene ikke forstår hva læreren sier eller synes det er uoverkommelig å lese tekster i en lærebok, er det svært vanskelig å motivere seg til noen form for undervisning.
Om lag én av fem elever går ut av osloskolen uten å mestre norsk godt nok til å ha forutsetninger for å oppnå fag- eller studiekompetanse. Dersom Oslo ikke blir bedre på å gi tilpasset undervisning, kompetanseløft for lærere og ekstra hjelp til de som behøver det, vil man aldri lykkes med å gjøre skolen motiverende for alle elevene.
Høyre ønsker derfor flere tiltak som kan gjøre skolehverdagen mer praktisk og variert i alle fag. Nøkkelfaktorer for å lykkes med dette er tilstrekkelig med ressurser og kompetanse.
Prøver og kartlegging nødvendig
Læremidler til bruk i praktisk undervisning skal ikke være avhengig av foreldrebetaling, slik man dessverre har sett på flere skoler. Samtidig må det understrekes at nye undervisningsmetoder ikke er et mål i seg selv, men et middel for å sikre at alle elever lærer. Man må derfor ikke glemme at mange elever også lærer godt gjennom tradisjonelle læringsmetoder.
I motsetning til det rød-grønne byrådet, mener Oslo Høyre at dersom elevene skal oppleve mestring, er ikke nøkkelen å fjerne vurderingssituasjonene, men å gi tilpasset undervisning og sette realistiske mål. I dette arbeidet vil nettopp kartlegging være svært viktig for å lykkes.
Vi er likevel enig med byrådet i at det er viktig at den enkelte skole og lærer har et reflektert forhold til prøver og kartlegging, og vi er positive til mer involvering av elever og foresatte i vurderingsarbeidet.
Veilederteam for digital læring
Høyre er opptatt av at alle skoler har tilstrekkelige økonomiske ressurser til å betale for læremidlene som er nødvendig for variert og praktisk undervisning. Byrådet må derfor legge til rette for at flere lærere kan ta kurs i digital læringsteknologi og etablere et eget veilederteam for bruk av læringsteknologi, som tett følger opp enkeltskoler.
Målet er at alle elever tilegner seg ferdigheter og kunnskap som er nødvendig for å mestre eget liv og kan delta i arbeid og i sosiale fellesskap på en god måte.