Et knippe brukte elbusser selges nå videre og sendes ut av Oslo.
Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ruter selger unna elbusser fra Oslo til Avinor – ikke rekkevidde nok til å brukes i byen
13 elektriske busser fra kollektivtransporten i hovedstaden havner nå på flyplasser rundt om i landet.
Ruter anskaffet de elektriske bussene i 2019 for å benytte
dem i rutetrafikk i Oslo og Akershus som ledd i elektrifisering av kollektivtilbudet.
Unibuss som operatør har brukt
bussene til rutekjøring på oppdrag fra Ruter. «I testperioden har behovet for
rekkevidde vist seg å være utfordrende i et bymiljø», heter det om elbussene i
en pressemelding der det fremkommer at Avinor og Ruter har inngått avtale om
kjøp og salg av de aktuelle bussene.
– Avinor har nesten
identiske elektriske busser i egen drift i dag og var i prosess for å anskaffe
flere elektriske busser til våre lufthavner da Ruter tok kontakt. Etter god
dialog, tekniske vurderinger og befaring av bussene gikk vi i forhandlinger med
Ruter og inngår nå en avtale som både er økonomisk gunstig og sikrer våre behov
de neste ti årene, uttaler konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Ettersom bussene
skal brukes på flyplasser, er ikke behovet for rekkevidde like nødvendig som i
et bymiljø, ifølge Avinor.
– Sirkulærøkonomi i
praksis
Konsernsjefen for det
statlig eide selskapet som har ansvar for landets lufthavner er på sin side fornøyd
med at Avinor kan bidra til at de brukte bussene får et nytt liv hos dem.
– Det er svært
positivt at Avinor og Ruter som offentlige samferdselsaktører kan samhandle om
gjenbruk av utstyr. Dette er sirkulærøkonomi i praksis og understøtter våre
klimamål på en veldig god måte, fortsetter Foss.
– Kjøpet av 13
elektriske busser vil bety nullutslipp for Avinors passasjertransport på
flyside. I tillegg vil vi kunne kutte i eget forbruk av både fossilt drivstoff
og biodrivstoff. Tidligere i høst ble det også klart at Avinor har mottatt
støtte fra Enova til utbygging av ladeinfrastruktur. Det var avgjørende for at
vi nå kan skifte ut hele bussflåten i Avinor til helelektrisk, legger han til.
Trolig vil de første
bussene fra Oslo leveres i løpet av januar og brukes blant annet på Oslo lufthavn på Gardermoen.
Hundrevis av
innstillinger
Ruter, som
administrerer kollektivtrafikken i hovedstadsområdet, tok i fjor over tre hundre
nye elbusser i bruk i forbindelse med at de er i gang med å skifte ut
bussparken.
Nyheten om
Avinor-avtalen om overtakelse av de brukte elbussene kommer i kjølvannet av at
kollektivtrafikken i Oslo så langt i løpet av det nye året har vært preget av
innstillinger og forsinkelser på byens busslinjer.
En av hovedårsakene har vært at de nye elbussene som er kjøpt inn i kulda går fortere tom for strøm og sliter med lading.
Så langt denne uka har
det vært hundrevis av innstillinger daglig. Senest torsdag morgen var om lag to
hundre busser innstilt til tross for at temperaturen igjen var langt mildere,
og at det var nullføre.
– Problemet er bussmangel. Årsaken til
mangelen er sammensatt. Det handler om at mange busser er til vedlikehold og
reparasjon, i tillegg til ladeproblemer, uttalte pressevakt Cathrine
Myhren-Haugen i Ruter til NTB i den sammenheng.