De siste dagene har du måttet være myndig for å kunne se forestilling på studioscenen til Dansens Hus på Vulkan i forbindelse med oppsetningen av «The Basement».

Nakenhet og blod førte til uvanlig grep på Vulkan: – Vi har ikke brukt 18 års aldersgrense før

Aldersgrensen vekker oppsikt, men interessen er stor.

Publisert

Uvanlige scener utspiller seg på Dansens Hus Vulkan i disse dager. Ved den nasjonale scenen for samtidsdans står forestillingen «The Basement» på plakaten.

Vil du få med deg den særegne danseoppvisningen på studioscenen, som har plass til 77 personer, må du være myndig.

Startet med kjønnsskifte

Dansens Hus har nemlig satt 18 års aldersgrense på soloforestillingen der Daniel Mariblanca er både koreograf og utøver.

Mariblanca står bak det Bergen-baserte, transinkluderende danse- og performancekompaniet 71BODIES, som den Kulturrådet-støttede forestillingen er produsert av.

Dansens Hus holder til på Vulkan.

Kompaniet så dagens lys i 2016, i starten av Mariblancas kjønnsskifte, og ble etablert «ut fra et ønske om å både forstå og dokumentere kompleksiteten som ligger i transidentiteten».

– Dreier seg om nakenhet

– Vi har satt aldersgrense 18 år på denne forestillingen fordi den er en sterkt personlig forestilling som vi mener krever et voksent publikum som er i stand til å forstå og fortolke en del eksplisitte og sterke uttrykk, forklarer kommunikasjonsleder Erik Årsland ved Dansens Hus til VårtOslo.

– Det dreier seg om nakenhet, sceneblod, intense scenebilder og et generelt innhold som krever en voksens tilnærming til stoffet, utdyper Årsland.

– Vi har ikke brukt 18 års aldersgrense tidligere, bekrefter kommunikasjonslederen videre.

Et lite utdrag av danseforestillingen med aldersgrense 18 år kan du se under:

Video: Tale Hendnes / Dansens Hus

Vil bryte med egensensur

«Daniel Mariblanca har jobbet fram forestillingen gjennom intuitivt arbeid i studio. Han har – som mange andre – akkumulerte følelser og emosjoner som er lagt i kjelleren – derav tittelen «The Basement». I denne forestillingen vil han våge å stå ansikt til ansikt med disse emosjonene som kan være både skremmende, forstyrrende og vonde», heter det om forestillingen som oppgis å være «motivert av et ønske å frigjøre seg selv gjennom fysikalitet».

Videre heter det at Mariblanca «med forestillingen som verktøy ønsker å bryte med selvpålagte grenser, egensensur, selvpåførte restriksjoner og flørte med det monstrøse».

Det bys på nakenhet i «The Basement».

Strømmer til

Advarsel om både «blod» og sterke inntrykk, ser imidlertid ikke ut til å ha skremt publikum vekk fra å oppleve den 75 minutter lange forestillingen. Snarere tvert om, kan det virke som om nysgjerrigheten er trigget blant flere.

– Forestillingen er forholdvis godt solgt, så det ser ut for å være interesse for dette, kunne Årsland fortelle før urpremieren torsdag 29. august.

Til begge de to visningene på premieredagen var det få tilgjengelige billetter. Det er det også i forkant av siste forestilling på Dansens Hus søndag 1. september klokken 20.00. Tidligere på søndagen har det vært både berøringsvisning, hvilket vil si en guidet opplevelse i scenerommet med taktil tilnærming, og visning med synstolkning.

Dagen i forveien ble forestillingen tegnspråktolket for døve og hørselshemmede. Totalt vises «The Basement» ni ganger på Dansens Hus til og med 1. september.

På Munch under CODA

71BODIES-grunnlegger Daniel Mariblanca, som opprinnelig er fra Barcelona, har vært ansatt som danser i Carte Blanche i sju år og er for øvrig også aktuell med forestillingen «Made In Self» på Munch under CODA Oslo International Dance Festival, som går av stabelen fra 11. til 19. oktober.

Powered by Labrador CMS