De siste dagene har du måttet være myndig for å kunne se forestilling på studioscenen til Dansens Hus på Vulkan i forbindelse med oppsetningen av «The Basement».Foto: Tale Hendnes (Dansens Hus) / Ingri Valen Egeland
Nakenhet og blod førte til uvanlig grep på Vulkan: – Vi har ikke brukt 18 års aldersgrense før
Aldersgrensen vekker oppsikt, men interessen er stor.
Uvanlige scener utspiller seg på Dansens Hus på Vulkan i
disse dager. Ved den nasjonale scenen for samtidsdans står forestillingen «The
Basement» på plakaten.
Vil du få med deg den særegne danseoppvisningen på studioscenen,
som har plass til 77 personer, må du være myndig.
Startet med kjønnsskifte
Dansens Hus har nemlig satt 18 års aldersgrense på soloforestillingen
der Daniel Mariblanca er både koreograf og utøver.
Mariblanca står bak det Bergen-baserte, transinkluderende
danse- og performancekompaniet 71BODIES, som den Kulturrådet-støttede forestillingen
er produsert av.
Annonse
Kompaniet så dagens lys i 2016, i starten av Mariblancas kjønnsskifte,
og ble etablert «ut fra et ønske om å både forstå og dokumentere kompleksiteten
som ligger i transidentiteten».
– Vi har satt aldersgrense 18 år på denne forestillingen
fordi den er en sterkt personlig forestilling som vi mener krever et voksent
publikum som er i stand til å forstå og fortolke en del eksplisitte og sterke
uttrykk, forklarer kommunikasjonsleder Erik Årsland ved Dansens Hus til
VårtOslo.
– Det dreier seg om nakenhet, sceneblod, intense
scenebilder og et generelt innhold som krever en voksens tilnærming til stoffet,
utdyper Årsland.
– Vi har ikke brukt 18 års aldersgrense tidligere, bekrefter
kommunikasjonslederen videre.
Et lite utdrag av danseforestillingen med aldersgrense 18 år kan du se under:
«Daniel Mariblanca har jobbet fram forestillingen gjennom
intuitivt arbeid i studio. Han har – som mange andre – akkumulerte følelser og
emosjoner som er lagt i kjelleren – derav tittelen «The Basement».
I denne forestillingen vil han våge å stå ansikt til ansikt med disse
emosjonene som kan være både skremmende, forstyrrende og vonde», heter det om
forestillingen som oppgis å være «motivert av et ønske å frigjøre seg selv
gjennom fysikalitet».
Videre heter det at Mariblanca «med forestillingen som
verktøy ønsker å bryte med selvpålagte grenser, egensensur, selvpåførte
restriksjoner og flørte med det monstrøse».
Strømmer til
Advarsel om både «blod» og sterke inntrykk, ser imidlertid
ikke ut til å ha skremt publikum vekk fra å oppleve den 75 minutter lange
forestillingen. Snarere tvert om, kan det virke som om nysgjerrigheten er
trigget blant flere.
– Forestillingen er forholdvis godt solgt, så det ser ut for
å være interesse for dette, kunne Årsland fortelle før urpremieren torsdag 29.
august.
Til begge de to visningene på premieredagen var det få
tilgjengelige billetter. Det er det også i forkant av siste forestilling på
Dansens Hus søndag 1. september klokken 20.00. Tidligere på søndagen har det
vært både berøringsvisning, hvilket vil si en guidet opplevelse i scenerommet
med taktil tilnærming, og visning med synstolkning.
Dagen i forveien ble forestillingen tegnspråktolket for døve
og hørselshemmede. Totalt vises «The Basement» ni ganger på Dansens Hus til og
med 1. september.
På Munch under CODA
71BODIES-grunnlegger Daniel Mariblanca, som opprinnelig er
fra Barcelona, har vært ansatt som danser i Carte Blanche i sju år og er for
øvrig også aktuell med forestillingen «Made In Self» på Munch
under CODA Oslo International Dance Festival, som går av stabelen fra 11. til
19. oktober.