Det viktigste for Oslo-kandidaten er miljøpolitikk. Hun vil prioritere folk foran biler, blant annet gjennom å øke den statlige potten til kollektiv- og sykkelprosjekter.
#valg17: Folkevalgt for Oslo
11. september er årets stortingsvalg. Frem til da vil VårtOslo vite hva Oslos folkevalgte har gjort for Oslo i foregående periode. Og vi vil vite hva Oslo-representanten har tenkt å gjøre for Oslo i kommende periode.
Une Aina Bastholm er Miljøpartiet de grønnes førstekandidat i Oslo, og vi spurte henne hva hun mener partiet har gjort for Oslo i årene som har gått, og hva hun mener er viktig å gjøre de kommende fire årene, hvis hun blir valgt inn på Stortinget.
Bastholm har tidligere vært leder leder i Oslo MDG, ledet nominasjonskomiteen i Oslo, og vært politisk rådgiver for partiet på Stortinget. Fra 2016 er hun sammen med Rasmus Hansson MDGs nasjonale talsperson.
Har jobbet for å gjøre Oslo mer miljøvennlig
Annonse
— Hva har du og Miljøpartiet De Grønne gjort for Oslo de siste årene?
— Vi har vist at det er mulig å skape en bedre by samtidig som vi tar globalt ansvar. Jeg er spesielt stolt over at vi har fått med oss Arbeiderpartiet på at Oslos klimagassutslipp skal reduseres med 95 prosent innen 2030, og at vi har fått på plass en konkret plan for hvordan dette skal skje. Dette blir lagt merke til internasjonalt, og vi er for eksempel kåret til Europas miljøhovedstad for 2019.
— Vi har og satt i gang en enorm satsning på kollektivtransport og bygger ut sykkelveinettet Oslos befolkning har ventet på siden 70-tallet. Antall personer som reiser med kollektivtransport er i rask vekst, og for første gang er det nå flere som reiser kollektivt enn som kjører bil i Oslo.
Størst fokus på kollektivtransport
— Hva vil du gjøre for Oslo hvis du blir valgt til Stortinget i høst?
— Det blir viktig å sikre alle ren luft og smart arealbruk i Oslo og de andre storbyene én gang for alle, og det bør gjøres med langsiktige grep som er forutsigbare for folk og næringsliv. Vi vil fjerne momsen på kollektivtransport, slik at det blir billigere og enklere å reise miljøvennlig. Det er også viktig for meg at vi får økt den statlige potten til kollektiv- og sykkelprosjekter fremfor å bruke milliarder på å utvide kapasiteten på motorveiene inn til byene, hvor det ikke er plass til bilene.
— De Grønne mener at staten må dekke 80 prosent av store kollektivprosjekter, som t-bane og trikk i Oslo. Vi må også få på plass høyhastighetstog mellom de store byene i Norge, i tillegg til flere avganger, bedre tilbud på nattog og lavere priser.
God og langsiktig byutvikling
— Hva mener du er viktigst for Oslo framover?
— Mens resten av verden ser til Oslo som et fyrtårn i grønn byutvikling, bruker dessverre vår egen regjering tiden på å snakke ned endringene byrådet jobber for. Vi trenger en regjering som sier ja til Oslo-regionen, og som spiller på lag for å få til god og langsiktig byutvikling med god miljøpolitikk. Vi trenger en regjering som prioriterer folk foran biler, og som lar Oslo være den grønne, spennende, mangfoldige byen innbyggerne fortjener.
— Og siste spørsmål: Hva har du gjort i sommerferien?
— Jeg har vært mye med familie i Bodø, Trondheim og Molde, og også fått møtt litt venner. Jeg har gått i fjellene i Nordland, vært på hytta i Østfold, reparert gjerder, slått gress med ljå og koset meg skikkelig. Rakk til og med så vidt innom Moldejazzen. Men det ble en del jobbing fra PC-en denne sommeren også. Sånn er det når det er valgkamp.