Sykkelhotellet på Rosenholm: Kostet råflotte fem millioner å bygge. Kun 29 abonnementer innløst på tre måneder

Så å si ingen bruker det rådyre sykkelhotellet på Rosenholm. På de 152 tilgjengelige sykkelparkeringene står det daglig parkert et par sykler.

Det nye sykkelhotellet ligger omtrent på bygrensen til Oslo, på grensen mellom Holmlia i Oslo og Kolbotn i Oppegård kommune. Sykkelhotellet ble høytidelig åpnet i mai.

— Vi håper og tror at hotellet vil bidra til at flere vil bruke sykkelen til toget. Oppegård er en pendlerkommune og mange av våre innbyggere tar toget inn til jobb i Oslo. Nå er det enklere å bruke sykkelen, den vil stå trygt fram til du er tilbake fra jobb og skal hjem, sa Oppegårds ordfører, Thomas Sjøvold (H) ved åpningen.

Svært få brukere

Hotellet har plass til 152 sykler som kan parkeres trygt innelåst, kameraovervåket og beskyttet fra sykkeltyver og vær og vind. Prisen er 50 kroner per måned.

Men svært få har benyttet tilbudet. Ifølge Bane NOR eiendom, som står for driften, ble 12 månedsabonnementer innløst i mai, ni i juni og åtte i juli. Til sammen 29 abonnementer, summert til 1450 kroner. På tre måneder.

Sykkelhotellet er anlagt under brua. Foto: Yngve Styve

Anlegget var på forhånd stipulert til tre millioner kroner å bygge, men endte på fem millioner, noe Oppegård kommune bekrefter på mail.

– Regnskapet er ennå ikke avsluttet for prosjektet, men kontrakten med entreprenør var på ca. 4,9 millioner. I tillegg kommer planlegging og oppfølging av byggeprosjektet, sier landskapsarkitekt Anna Lina Toverud i Oppegård kommune.

– Overraskende lite brukt

– Jeg må innrømme at jeg syns antallet abonnenter så langt er lite på et såpass stort sykkelhotell. Her er det god plass og stort potensial, for å si det sånn, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Bane NOR Eiendom.

Hun tror likevel at sykkelhotellet vil bli mer populært etter hvert.

– Sykkelhotellet er nytt, og erfaringen vår tilsier at det tar litt tid før folk får med seg at det fins et sykkelhotell og tar det i bruk. Særlig for blant folk med elsykler og transportsykler er sykkelhotellene populære, altså de med litt flottere og dyrere sykler. De investerer gjerne litt i en tryggere parkering.

Sykkelhotellet er anlagt under brua. Foto: Yngve Styve

– Må være raskt og enkelt

En evaluering av sykkelhotellene våre viser at ikke alle føler et behov for å bruke et sykkelhotell som er låst og sikret med videoovervåking. Særlig gjelder det for dem som har en gammel sykkel de ikke er så redd for, forteller hun.

– Også plasseringen av sykkelhotellet er viktig. Folk må kunne sette fra seg sykkelen raskt og enkelt og slik at de rekker toget, sier Paus.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer