Rundt 150 elever, foreldre og lærere demonstrerte utenfor Tøyen skole i dag. Barna roper: «Hva vil vi ha? Hjertesone! Når vil vi ha det? Nå!». Til stede under markeringen var også bystyrerepresentantene Pia Farstad von Hall (H), Ivar Johansen (SV) og Harald Nissen (MDG).
Skolebarnas foreldre har fått nok av oslopolitikernes manglende interesse for tryggheten langs skoleveien til Tøyen skole. Leder av driftsstyret ved skolen, Sigrid Klæboe Jacobsen, peker på fartsskiltet som er festet på skoleveggen, i Hagegata, veien mange elever må krysse for å komme til skolen. På den ene siden viser skiltet 30, på den siden, som vender opp mot inngangen til skolen, viser skiltet 50.
– Ingenting skjer
– Gang på gang har vi tatt det opp med politikerne. Gang på gang får vi høre følgende: dette må være en feil, dette trodde vi var ordnet. Men ingenting skjer, forteller Jacobsen.
I flere år har foreldrene ved skolen bedt om at fartsgrensen 30 innføres som et strakstiltak. Nå krever foreldre og barn at bystyret sørger for en tryggere skolevei.
Annonse
– Jeg vil at bilene skal kjøre saktere forbi Tøyen skole. Jeg at leve, sier Subayda (10), elev ved Tøyen skole. Hun krysser Hagegata daglig, på vei til og fra skolen.
– Bilene kjører for fort. Vi er redd for å bli overkjørt, sier andre elever.
Flere nesten-ulykker
Rektor Terje Andersen understreker alvoret. – Hver dag må skolebarna krysse en farlig innfartsåre til byen. Det har skjedd flere nesten-ulykker, sier han.
Arrangørene av markeringen krever at bystyret gjennomfører strakstiltak før skolestart i 2018. Blant tiltakene foreldrene krever er en 30-sone forbi skolen og at Kolstadgate (ved skoleporten) blir stengt. I tillegg ønsker de at byens politikere utreder å stenge Hagegata.
– Når den nye midlertidige hallen kommer opp å stå foran Botanisk hage, på Sirkustomta, til høsten, blir det enda flere som vil krysse den sterkt trafikkerte Hagegata, sier talsperson i Tøyeninitiativet, Åse Brandvold.
I sin appell i skolegården signaliserer MDGs gruppeleder i bystyret, Harald Nissen, at byrådet vil forsøke å gjøre noe med dagens situasjon i løpet av et år eller to. Etter markeringen sender Nissen følgende mail til VårtOslo: «Bymiljøetaten jobber med å sette ned fartsgrensa, det kommer forhåpentligvis i løpet av året».
Sigrid Jacobsen er ikke så imponert over disse tidsperspektivene.
Nissen lover å ta signalene fra elevene tilbake til miljø- og samferdsbyråd Lan Marie Nguyen Berg umiddelbart. Pia Farstad von Hall (H) synes i tillegg ideen om å stenge Kolstadgata er god. – Vi må ta en diskusjon om hvordan vi kan gjøre sentrumsskolene bedre. Kanskje må vi innlemme noen sentrumsgater i skolegårdene, sier hun.
Harald Nissen legger til:
– Vi har et begrenset areal i byen, så diskusjonen blir da hvem vi skal prioritere. Skal vi prioritere barn, må noe annet prioriteres vekk. Det kan fort ende opp med å bli voksne bilister, sier han.