I årene før 2012 var Oslo Sporveier oppsplittet i nær 20 forskjellige selskaper og ble drevet etter bestiller- og utførermodell. Det er det slutt på. Foto: Bonanza Grim Evensen / Ruter

Sporveien gjorde det motsatte av det regjeringa gjør med NSB. Nå er de på verdenstoppen i effektivitet

Sporveien i Oslo la om fra flere små til ett selskap som drives i kommunal regi. Det har gjort dem til et av de billigste og mest effektive transportselskapene i verden.

Sporveien ruller oppover til bronseplass i effektivitet, og t-banereisene er blitt 33 prosent billigere etter at selskapet fikk drive i egenregi, forteller Fagbladet.

En internasjonal undersøkelse viser at Sporveien er helt i verdenstoppen. Nå ligger de på tredjeplass, det er opp fra tiende plass i 2014, som er forrige gang Community of Metros and Nova gjennomførte undersøkelsen. 36 t-baneselskaper er med i undersøkelsen.

– Klart vi er stolte, dette har vi klart sammen, og uten at det går på bekostning av lønn- og arbeidsvilkår for ansatte, sier Rune Aasen, leder for Oslo Sporveiers arbeiderforening, til Fagbladet.

Rune Aasen (til venstre) og hans kolleger i Sporveien har bidratt til å gjøre selskapet til et av verdens mest effektive. Foto: Privat

850 millioner i årlig effektivisering

Sporveien drives nå 850 millioner kroner mer effektivt sammenlignet med kostnadsnivået før 2012. Det var da Sporveien igjen ble samlet i en bedrift.

I årene før 2012 var Oslo Sporveier oppsplittet i nær 20 forskjellige selskaper og ble drevet etter bestiller- og utførermodell.

– Vi hadde aldri klart dette hvis vi ikke var ett selskap. I stedet for å bestille tjenester av hverandre, gjør vi nå oppgavene som må gjøres. Ett selskap der ansvaret er plassert og gode ledere som samarbeider godt med fagorganisasjonene, bidrar til at Sporveien ligger i verdenstoppen, sier Aasen.

Gjentar gamle synder

I disse dager splittes NSB og deler legges ut på anbud. Aasen lurer på hvorfor politikerne ikke har sett på Oslo Sporveiers historie.

– Det er trist de setter i gang en stor reform uten å lære av våre erfaringer, mener han.

Powered by Labrador CMS