Anders Finckenhagen
Produksjonsdirektør Anders Finckenhagen i Ruter forran skjermene som gir Ruter et helt nytt og bedre bilde av kollektivtrafikken i Oslo. Foto: Christian Vassdal

Snart vil du få beskjed om kollektivforsinkelsen rett på mobilen

Mange har stått og irritert seg over forsinket kollektivtrafikk. Snart kan du få beskjed om forsinkelsen rett på mobilen.

Vinterkulda river i nesa og isende vind tar tak i busskuret. Morgenen er virkelig utrivelig der en står og venter på buss eller bane. Minuttene går, og transportmiddelet lar vente på seg. Tiden for avgang kommer og går uten at noe skjer, og irritasjonen hos de reisende brer seg. På nettet fins det ingen informasjon. I Ruters reiseapp bare forsvinner avgangen uten noen forklaring. Stille forbarmer du deg over deg selv og din irritasjon og lover for deg selv at dette er siste gang jeg reiser kollektivt.

Hvem har ikke opplevd et slikt scenario en gang eller flere. Busser, baner eller tog som ikke kommer. Null informasjon om årsak eller neste avgang. Om Ruter får det som de ønsker, kan slike opplevelser være en saga blott i løpet av året.

En rivende teknologisk utvikling

Nå har kollektivselskapet Ruter installert et nytt digitalt billettsystem, RuterBillett. Med billettsystemet vel på plass, er informasjonen til de reisende neste post på programmet.

— Den teknologiske utviklingen gir oss stadig nye muligheter, sier produksjonsdirektør Anders Finckenhagen.

I høst opprettet Ruter en ny sentral for informasjon og samordning. Sentralen samler all informasjon fra kollektivtrafikken i Oslo og Akershus i et øyeblikksbilde og er unik i europeisk målestokk.

Informasjon til den enkelte reisende

Sentralen gjør det mulig å levere relevant informasjon rett til folks mobiler.

Ventende kollektivreisende
Snart kan det bli slutt på at en må stå og vente på buss eller trikk i bitende vinterkulde. Foto: Christian Vassdal

— I dag må man inn på reiseplanleggeren for å få beskjed om forsinkelser eller avvik, men det er ikke alt som annonseres her. I framtiden håper vi at de reisende kan få informasjon om avvik direkte på telefonen, forteller han.

Den nye tjenesten vil høyst sansynlig basere seg på såkalte push-meldinger, og den enkelte kan selv velge hvilke transportmidler eller ruter han eller hun ønsker å motta meldinger om.

— Blir lettere å håndtere avvik

Hensynet til personvernet er en av de store spørsmålene rundt utviklingen av nye teknologiske tjenester, og Ruter er i tett dialog med Datatilsynet.

Det er ikke bare informasjonsflyten som vil få et løft med den nye sentralen. Også Ruters muligheter til å håndtere avvik er forbedret.

— Med det nye øyeblikksbildet av kollektivtrafikken er det adskillig lettere å håndtere avvik. Vi kan lage omkjøringsruter eller sette opp erstatningstransport på en måte vi aldri før har hatt mulighet til, sier Anders Finckenhagen.

Kommentarer
Vårt Oslo er gratis, men koster penger å lage.
For å støtte oss følg oss på sosiale medier og betal gjerne noen kroner direkte til konto 1254.62.41457
Tusen takk for bidraget.