Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Oslo har bestilt 87 nye trikker som skal leveres i perioden 2020-2024. Med det skiftes alle trikkene i Oslo ut og byen vil få nye trikker, oppgraderte trikketraseer og en betydelig økt kapasitet i trikketilbudet.
– Hensikten med å lage en slik modell har vært å teste ut alle løsninger med effektiv av- og påstigning, plassering av interiør, tilgjengelighet for passasjerer med særskilte behov, førerplass og design, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.
Her avdukes trikken:
Video: Thor Langfeldt
– Vi gjennomfører nå tidenes modernisering av Oslotrikken og oppgradering av trikkenettet. Allerede fra neste år vil de nye trikkene prege bybildet. Når alle er på plass om seks år, vil trikken frakte flere i Oslo enn toget gjør i hele landet. Vi er heldige som har bompenger. Uten dem hadde ikke dette vært mulig å finansiere, sier byrådsleder Raymond Johansen.
– Aldri før har flere reist med sykkel, elbil eller kollektiv i Oslo. Med det er bare begynnelsen. Vi gjennomfører nå det største kollektivløftet siden etter krigen, med nye trikker, flere elbusser, 5 minutter avganger på T-banen og ny T-banelinje til Fornebu. Jeg synes trikken ser veldig fin ut, og jeg gleder meg til den kommer i trafikk, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.
Trikkemodellen blir stående på Rådhusplassen frem til 1. september. Oslos befolkning og alle reisende er velkommen til å komme og se og prøvesitte den nye trikken som vil prege bybildet de neste 30 årene. Til oppsatte tider vil eksperter fra trikkeanskaffelsen være til stede for å svare på spørsmål fra publikum.
Trikketypen URBOS 100 er allerede testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.