Skeiv Ungdoms Odd Thomassen vil at de nye læreplanene i skolene i Oslo skal ta hensyn til diskriminering mot skeive elever. Foto: Privat
Skeiv Ungdom etterlyser fokus på skeive Oslo-elever i de nye læreplanene
Skeiv Ungdom-leder Odd Thomassen (23) vil at Oslo-skolenes nye læreplaner skal ta tak i diskriminering mot skeive elever. Han etterlyser justerte pensum og kompetanseheving blant lærere.
Nye læreplaner er på vei til Oslo og skal brukes av alle skoler fra høsten 2020.
Skeiv Ungdom-leder Odd Thomassen (23) har gjennomført seksualundervisning rundt på skolene i Oslo. Han mener at nye læreplaner og kompetanseheving må på plass, fordi seksuelle minoriteter opplever diskriminering i undervisningen og i skolen.
— Vi har fått høre om episoder der vi tydelig ser at det er alt for lite kompetanse om skeiv tematikk. Blant annet ble en transperson nektet ønsket garderobe på sin skole. Vedkommende ble også nektet å ta opp dette med resten av klassen, og det endte til slutt opp med at vedkommende ble tildelt et bøttekott å skifte i, forteller Thomassen.
Han mener det er diskriminerende at læreplaner og pensum i liten grad inneholder informasjon om homofile, lesbiske, transpersoner og funksjonshemmede.
— Vi blir diskriminert på den måten at vi som faller utenfor normen for kjønn og seksualitet blir usynliggjort. Vi får ikke informasjon om seksuelle praksiser og seksuell helse som er relevant for oss, enda det er like viktig for oss å lære om disse tingene. Dette er en vanskelig form for diskriminering, for den er vanskelig å si ifra om, men det er et aktivt valg å ekskludere visse grupper, mener han.
Stine Solli (26) er prosjektleder for seksualundervisning ved Sex & Samfunn i Trondheimsveien, landets største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Også hun mener den varierende kvaliteten og mangelen på opplæring går utover minoritetene.
— Alle taper på dårlig seksualundervisning, men minoriteter, både seksuelle, etniske og andre personer som faller utenfor normen, er ekstra sårbare dersom folk får for lite informasjon eller feilinformasjon.
Nye læreplaner fra 2020
I 2020 lanserer Utdanningsdirektoratet nye læreplaner.
Steffen Håkonsen er fagansvarlig for Naturfag i Utdanningsetaten i Oslo kommune, og han sier at undersøkelser viser at elevers meninger om seksualundervisningen i Osloskolene er svært delt.
Utdanningsetaten, i samarbeid med relevante fagmiljøer, skal utarbeide et undervisningsopplegg om grensesetting. Det skal blant annet skape sterkere bevissthet om kjønn, kjønnsroller, seksualitet, identitet, kropp, samt trakassering, vold og overgrep.
De nye læreplanene inneholder mye lovende. Utfordringen blir derimot om den blir praktisert av alle, ifølge Thomassen i Skeiv Ungdom.
— Hovedproblemet her er at undervisningen er veldig varierende, og at læreplanene praktiseres forskjellig fra lærer til lærer. Postnummeret ditt skal ikke diktere hva slags kvalitet du får på seksualundervisningen, sier Thomassen.
— Vi ser at seksualundervisning gjerne blir noe man nedprioriterer, spesielt dersom læreren selv synes seksualundervisning er kleint og ubehagelig. Det er viktig at lærerne selv er komfortable med å kunne snakke om disse temaene, og at de har nok informasjon til å kunne gjøre dette på en god måte, sier han.
Solli i Sex & Samfunn anerkjenner også at tid og ressurser er et gjennomgående problem på skolene.
— Utover det at seksualundervisningen er mangelfull, er det også svært lite av den. I en kartlegging fra TNS Kantar, på oppdrag fra Sex & Samfunn, viste det seg at elever i gjennomsnitt har 1-3 timer med seksualundervisning fra 1-10 klasse. Mangel på tid og varierende kvalitet er virkelig de største utfordringene, fortsetter hun.
Hun understreker at dette ikke gjelder alle steder, og at mange lærere er engasjert og interessert i god seksualundervisning.
— Det er mange lærere som ser viktigheten av god seksualundervisning. Den samme undersøkelsen viser at knappe tre av ti lærere mener kvaliteten på egen seksualundervisning er god nok. Kartleggingen viste også at et flertall av landets kontaktlærere hadde ganske eller meget stor interesse for seksualundervisning, men det som mangler er kompetanse eller tid, sier Solli.
— Erstatt "toleranse" med "mangfold"
De nye læreplanene er et skritt mot å gjøre seksualundervisningen mer inkluderende, ifølge Thomassen. Samtidig understreker han at det er viktig at kompetansen og bevisstheten rundt disse temaene begynner allerede i lærerutdanningen.
— De fleste lærere gjør jo det de kan, men vi behøver absolutt et generelt kompetanseløft allerede på lærerstudiet når det kommer til denne tematikken, både rundt seksualitet og skeiv seksualitet. I stedet for å fokusere på toleranse, der man legger et premiss om at man må «holde ut» eller «tåle» noe, burde man heller fokusere på at mennesker er et mangfold. På den måten minsker man avstanden mellom «de» og «oss», avslutter Thomassen.