elbuss i test
Fem nye elbusser skal kjøre to år i Oslo. De starter allerede før jul. Foto: Irina Anca Tanase

Ruters julegave til oslofolket er fem elbusser

I to år skal fem nye elbusser rulle rundt på veiene og gi Oslo kommune kunnskap om hvilken elbussløsning som passer best for Oslo.

Etter å ha hatt hydrogenbusser i flere år som delvis miljøvennlig løsning til kollektivtrafikken, har Oslo nå fått sine første elbusser, i alt fem busser fra tre forskjellige leverandører.

–  I dag er 59 prosent av kollektivtransporten i Oslo fornybar. Vi vil nå sette inn nye busser og gjøre store endringer i bussparkene, slik at kundene våre kan få en mer miljøvennlig og ikke minst bedre og tryggere opplevelse når de reiser kollektivt, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Går i gang før jul

Allerede før jul, skal de fem elbussene gå inn i trafikken på linjene 31 og 60 og 74.

Linje 31 blir en batterielektrisk leddbuss som lades på bussanlegget på Jernkroken om natta og mellom turene på dagen. Bussen kjører mellom Snarøya og Grorud.

– Linje 31 er landets tyngste linje, med mer enn 14 millioner pasasjerer per år. Vi skal bruke batterier fra kinesiske Build your Dreams, som har en stor markedsposisjon både i Kina og ellers i verden, opplyser Jan Volstad, administrerende direktør hos Nobina.

elbuss
En av de nye elbussene i Oslo. Foto: Irina Anca Tanase

Henter strøm gjennom pantograf

På linje 60, mellom Vippetangen og Tonsenhagen, kjører Norgesbuss, en elbuss produsert av polske Solaris, med hurtiglading i 6-10 minutter fra en strømførende pantograf på endeholdeplassen. Solaris selv melder at Urbino electric-modellen, som skal kjøres i Oslo, har lavt støy- og vibrasjonsnivå. Det gjør bussen spesielt egnet for bruk i bysentre.

Pantograf
Pantograf. Foto: Wikimedia Commons

Også busselskapet Unibuss tar i bruk en Solaris-buss, på linje 74 mellom Vika og Mortensrud. Denne hurtiglader 5-8 minutter i en pantograf på endestoppet på Mortensrud, etter hvert også i Vika.

Bussene går stillere

– Målet er å få en mer miljøvennlig kollektivtrafikk, uten CO2-utslipp. Bussene skal gå stille og med en annen komfort og med et bedre tilbud til kundene, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss. Han mener hele linje 74 kunne vært elektrifisert, noe som ville kreve mellom 9 og 10 elbusser av den typen Unibuss nå tester ut.

Unibuss sine elbusser har en batterikapasitet på 75 kWh. Nobina skal bruke leddbusser med en batterikapasitet på 270 kWh. Norgesbuss på sin side skal kjøre busser med batterikapasitet på 125 kWh. Unibus og Norgesbuss bruker hurtiglading, mens Nobina nattlader.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer