� Ruter mener at selvkjørende kjøretøy vil være en viktig del av kollektivtransporten i framtiden, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen. Foto: Ruter

Ruter dobler antallet selvkjørende busser mellom Kontraskjæret og Vippetangen

Fra før av kjører bussene Oda og Mads nesten helt av seg selv langs Akershusstranda. Nå får de selskap av de selvkjørende bussene Selma og Yonas på strekningen fra Vippetangen til Kontraskjæret.

Snart kjører de helt selv, sammen med Oda og Mads, mellom Kontraskjæret og Vippetangen. Håper du vil sitte på, skriver Ruter på sin Facebook-side.

Nylig ble en fotgjenger truffet av en førerløs buss tilsvarende Oda og Mads i den østerrikske hovedstaden Wien. Den førerløse bussen gikk i 12 km/t da den kjørte på en kvinnelig fotgjenger og traff henne i kneet.

Bussene i drift igjen i Wien

Men nå er de førerløse bussene i Wien satt i trafikk igjen etter at byens transportmyndigheter har undersøkt saken, og konkludert med at den automatiserte transporten ikke er til fare for fotgjengere, opplyser det østerrikske kringkastingsselskapet ORF.

Leder for mobilitetstjenester i Ruter, Vibeke Harlem ønsket velkommen til kjøretur med den førerløse bussen på rute 35 i mai i år. Foto: Anders Høilund

Da uhellet i Wien ble kjent fikk Ruter spørsmål om selskapet vurderte å stanse forsøket med førerløse busser i Oslo.

— Nei. Sikkerhet er prosjektets høyeste prioritet og både kjøretøy og strekninger har blitt grundig sikkerhetsvurdert i forberedelsene av prosjektet. Vi vil gjennom prosjektperioden kontinuerlig vurdere sikkerheten på strekningen. Ut ifra den informasjonen vi har på dette tidspunktet, ser vi ikke grunn til å avslutte drift, sa kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren i Ruter til E24.

— Viktig i framtiden

Ruter opplyser at selvkjørende busser først og fremst handler om å gi plass til kollektivtrafikk i de områdene det i dag ikke er plass til vanlige busser, trikk og T-bane. Bussene fungerer dermed som et supplement til resten av tilbudet, mener selskapet.

— Ruter mener at selvkjørende kjøretøy vil være en viktig del av kollektivtransporten i framtiden. Derfor ønsker de å være i forkant av den teknologiske utviklingen, og starter utprøvingen av bussene allerede nå, sa Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen før rute 35 langs Akershuskaia, fra Kontraskjæret til Vippetangen, ble åpnet i mai i år.

— Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe. Dersom det befinner det seg noe fremmed i løypa vil bussen sakne farten og gi signal, forsikret Ruter i mai i år.

Powered by Labrador CMS