DFDS Vippetangen
Artikkelforfatterne mener rederiene ikke gjør nok for miljøet. Foto: Jan Petter Lynau / Creative commons

– Alle rederiene må være med på den grønne dugnaden

Det er gledelig at Stena Line varsler at de vil bygge om sine skip for å kunne benytte seg av fornybar fremfor skitten energi. Men når kommer DFDS på banen?

Arne Olav Haabeth
Arne Olav Haabeth er leder av Miljøpartiet de Grønne på Frogner.
Anna Kvam
Anna Kvam er medlem i Miljøpartiet de Grønne i Oslo.

Hele Oslo er nå med på å forurense mindre. Både politikere, næringsliv og folk flest bidrar på dugnaden for å gjøre Oslo til en tryggere og grønnere by, med renere luft og lavere klimagassutslipp. Da er det demoraliserende for en hel by at det fortsatt finnes rederier som går i fast trafikk til utlandet, uten en egen satsing landstrøm. Det er på tide at alle rederiene blir med på den grønne dugnaden.

Mens flertallet av Oslos borgere allerede har gått over til å benytte sykkel, kollektivtransport og elbil, så spys det ut svart røyk på Vippetangen hver eneste dag. Når de store skipene ligger i havna brukes fossildrevne hjelpemotorer til å holde funksjonene ombord i gang i opptil 60 timer i uka. De lokale utslippene er store, og bidrar til lavere luftkvalitet, særlig i sentrum.

Når kommer DFDS på banen?

Byrådet har en målsetting om at landstrøm for fergene skal være på plass innen 2020, og arbeidet er godt i gang. Håpet er at alle rederiene er villige til å bli en del av framtida, og ikke velger å gamble på at de kan forbli i den fossile fortida.

Derfor er det gledelig at Stena Line har varslet at de vil bygge om sine skip for å kunne benytte seg av fornybar fremfor skitten energi. Dessverre virker ikke DFDS Seaways særlig lystne på dette. Når kan vi forvente at de gjør sitt? Når kommer de på banen?

Krav om ombygging vil komme

Vi vet alle at fossil transportbruk skal fases ut, og at fossilt drivstoff skal erstattes av fornybare energikilder. Rederiene må regne med at politiske krav til ombygging med all sannsynlighet vil komme umiddelbart etter at landstrømmen er på plass. Så hvorfor ikke starte nå? Det er ingen fordel å være de siste som har skip som trenger drivstoff i havn.

Dette handler også om omdømme. Kommer Oslo-folk til å sette pris på rederier som ikke er med på dugnaden, men fortsetter å spy ut klimagassutslipp og forpester den allerede forurensede Oslolufta, samtidig som alle vi andre gjør vårt for det motsatte?

Med De Grønne i byråd har Oslo blitt kåret til Europas miljøhovedstad. Målene har blitt kommunisert krystallklart, og næringslivet og innbyggerne er med på laget. Det er på tide at det siste rederiet blir med å dra lasset!

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer