På Fagerborg blir det dyrere å parkere fremover. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Osloborgere fortjener en hovedstad som er lett tilgjengelig, enten man tar bil eller reiser kollektivt

Akkurat som med bompenger vil lavinntektsfamilier være de som føler den usosiale beboerparkeringen kraftigst på sine lommebøker.

Publisert

Fra 1. mars vil byrådet øke prisene på beboerparkeringen i Oslo. Også elbileiere må nå åpne sine lommebøker. Nok en gang rammes arbeidere og de med lav inntekt hardest.

Fremskrittspartiet vil ha en slutt på den urettferdige beboerparkeringen og ha på plass mer rettferdige og billigere parkeringsordninger rundt om i hele hovedstaden.

Selv når man lar bilen stå, må man betale, via beboerparkering. Arbeiderparti-byrådet øker nå prisen fra 3000 til 3600 kroner for bensin- og dieselbiler, motorsykler for 1800 kroner totalt, og elbileiere må punge ut med 600. Dette rammer aller mest de som i typisk grad er arbeidere.

Rammer skjevt

Akkurat som med bompenger vil lavinntektsfamilier være de som føler disse usosiale tiltakene kraftigst på sine lommebøker. I realiteten blir arbeidere og personer med lav inntekt presset vekk fra Oslos veier, og snart også hovedstadens parkeringsplasser.

Vår egen hovedstad skal være et godt sted å bo. Mye av trafikken i Oslo kan bli avlastet via en ny Ring 4 som går like utenfor Oslos grenser, flere felter, høyere fartsgrenser på motorveiene, samt legge de mest trafikkerte motorveiene under tunnel. I tillegg burde offentlig transport gjøres mer attraktivt ved å gjøre billettene billigere og ved at T-banen kan kjøre om natten i helgene.

En mer tilgjengelig by

Der det rødgrønne byrådet med Arbeiderpartiet i spissen setter opp beboerparkeringer og øker prisene, ønsker Fremskrittspartiet en hovedstad fri for pisking av de som benytter bil og sier ja til både privat- og kollektivtransport.

Oslo skal ikke være en dyr og usosial by å ferdes i. Osloborgere fortjener en hovedstad som føles lett tilgjengelig, enten man tar bil eller reiser kollektivt. Fremskrittspartiet vil ha en mer tilgjengelig by for osloborgere, en by der man ikke presser arbeidere og de med lav inntekt vekk fra veiene, men en hovedstad for alle typer reisende.

Powered by Labrador CMS