Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Oslofjord 1 ankom Oslo i dag og ligger ved Rådhus Brygge 4. Båten skal nå i noen uker klargjøres blant annet med tekniske tilpasninger og testing før den på nyåret settes i rutetrafikk. Dette skjer etter planen i midten av januar.
– Dette er nok en elektrisk milepæl for Oslo. Nesoddbåtene er allerede utslippsfrie. De nye øybåtene som bidrar til en stillere reise og renere luft. Dette vil ha stor betydning for CO2 utslippene i havneområdet, og i tillegg er det positivt for det grønne skiftet i maritim sektor. Ankomsten av Oslofjord 1 er en førjulsgave til alle i Oslo, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Hellvin Stav.
De neste fire båtene vil gradvis komme til Oslo frem mot sommersesongen og videre i 2022. Båtene er universelt utformet og har alle plass til 350 passasjerer, som gir vesentlig høyere kapasitet enn med dagens båter, som har plass til 236 passasjerer.
All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. For Nesoddbåtene ble målet allerede nådd i 2020, øybåtene i 2022 og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene, ifølge en pressemelding.
Boreal Sjø AS tok over driften av Ruters øybåttilbud 1. november, og frem til Oslofjord I settes i rutetrafikk, betjenes trafikken med en av de gamle båtene, nærmere bestemt Oslo VIII. Båtene går som tidligere fra Rådhusbrygge 4.
Båtene er godt tilrettelagt for personer med spesielle behov, med brede gangveier, heis og slak trapp til soldekk. Båtene har passasjersalonger både på hoveddekk og på soldekk, med store glassflater og flott utsikt.
B1 blir hovedlinjen som dekker alle øyene, mens B2 opprettes som ny linje som vil betjene Hovedøya, Gressholmen og Langøyene.