DEBATT
Skolens oppgave er tross alt å gjøre elevene klare for fremtiden og det som vil møte oss senere i livet, sier Arina Aamir.
Foto: Lise Åserud / NTB og Privat
– Venstresidens forsøkspolitikk i osloskolen må ta slutt
Nå er det på tide at venstresiden gir seg med sin forsøkspolitikk! Problemet i osloskolen er ikke stress og press, men hele tiden frykten for at vurderingsformer og inntaksformer kommer til å endres. Vi elever trenger stabilitet.
Byrådet vil nå bytte ut den tradisjonelle eksamensformen og heller prøve ut andre måter å teste oss elever på. Det er ikke annet enn uklokt.
Etter to og et halvt år med pandemi-skole, trenger vi elever stabilitet og forutsigbarhet. Vi må vite at det vi nå lærer på skolen, er det vi vil trenge for vurderingene som skal gis senere. Uten denne forutsigbarheten vil stadig flere falle fra og miste motivasjonen ytterligere.
Ikke en løsning å legge den ned
Eksamen er en vurderingsform som har vart i flere generasjoner og tiår. Enten vi liker eksamen eller ei, så fungerer den. Den fungerer fordi den gir oss elever muligheten til å få en vurdering av en ekstern sensor. En som ikke har noe forhold til oss, og som verken liker eller misliker oss. Det trenger vi.
I tillegg er eksamen en måte å vise hva man har fått med seg – hva man klarer og hva man ikke klarer. Så klart forstår jeg at eksamen kan være kjipt for noen, men da er ikke løsningen å legge den ned.
I stedet må vi forberede elevene godt nok til den, slik at vi er klare når vi først møter en eksamen. For eksamen er ikke så skummelt som venstresidens politikere skal ha det til. Det handler bare om at noen elever ikke føler seg godt nok rustet til å ta en eksamen, fordi at oppfølgingen og opplæringen frem til den ikke har vært god nok.
Skal gjøre oss klare for fremtiden
Så jeg vil heller oppfordre byrådet til å gjøre skolene bedre forberedt til eksamenene som vil komme, istedenfor å bruke tiden på å snakke om fantasivurderinger som ikke finnes foreløpig. Man møte utfordringene man står i her og nå, og ikke snakke seg bort fra dem. Eksamen er ikke problemet, det er heller venstresidens retorikk om den.
Utfordringen er hvordan å gjøre elevene klare for eksamen. Der bør fokuset være nå. For uansett om vi erstatter eksamen med andre mye dårligere vurderingsformer, så er ikke eksamen noe som vil bli borte.
Eksamen vil komme senere i utdanningsløpet uansett, blant annet ved høyere utdanning. Når vi elever da ikke har fått muligheten til å forberede oss til eksamen som vil møte oss senere, vil vi være enda dårligere rustet for fremtiden.
Skolens oppgave er tross alt å gjøre elevene klare for fremtiden og det som vil møte oss senere i livet. Venstresidens skole gjør det stikk motsatte.