DEBATT
– Dessverre blir elever over hele landet urettferdig vurdert, sier Sigrun Refsnes og Peter Andreas Knive Pauli, i Oslo Unge Høyre.
Foto: Frederik Ringnes / NTB og privat (innfelt)
– Start med anonym retting av prøver nå
De fleste har opplevd å bli urettferdig behandlet av en lærer. Det vil vi få en slutt på. Anonym retting av prøver fjerner trynefaktoren.
Gang på gang viser resultatene at jenter får i snitt en
karakter høyere enn guttene i de samme fagene, bortsett fra på eksamen. Dette
er selvfølgelig ikke tilfeldig, men kan ha noe med at eksamen er den eneste
prøven som blir vurdert anonymt. Kan det tenkes at vi blir vurdert ut fra
forventninger og relasjoner?
Osloskolen er kjent for å være den beste i Norge. Da må vi
fortsette å gå frem som et godt eksempel. Vi ønsker et prøveprosjekt i Oslo med
anonyme vurderinger for å bevise at resultatene vil endre seg, og for at
lærerne her skal bli mer skjerpet.
En mer rettferdig skole
I utgangspunktet er jo ikke gutter dårligere på skolen enn
jenter, men tydeligvis viser resultatene noe annet. Det er veldig rart når man
også ser at det ikke er noe særlig forskjell mellom kjønn på skriftlig eksamen
som rettes anonymt.
Anonym retting av prøver vil sørge for en rettferdig
vurdering av kompetanse, som faktisk er hensikten med å ha prøver. Det er ikke
slik at noens fagkompetanse skal vurderes ut ifra om læreren liker deg eller
ikke.
Dersom alle større skriftlige prøver og innleveringer blir
vurdert uten lærerens oppfatning av eleven som person vil vi få en mer
rettferdig skole.
Urettferdig vurdert
Det ligger i menneskets natur å favorisere enkelte, det vil
vi nok ikke komme unna. Guttene har en tendens til å være noe mer urolige enn
jentene, noe som kan ha en negativ effekt på lærernes oppfatning av dem.
Elevundersøkelsen 2023 viser at videregående skoler i Oslo
skårer dårligere enn resten av Norge på nesten alle spørsmålene når det kommer
til kategorien vurdering for læring. Kategorien tar for seg spørsmål om hvordan
lærerne vurderer deg, egenvurdering og medvirkning på egen vurdering.
Dessverre blir elever over hele landet urettferdig vurdert.
Det kan godt hende at lærerne ikke gjør noe av dette med vilje, men det skjer
fortsatt. Vi tror at både guttene og jentene vil få mer tillit til systemet og
at alle vil oppleve det mer rettferdig om alle begynner med blanke ark på hver
prøve.
Mindre smisking
Ved at lærerne ikke vet hvilken elev som har skrevet
oppgaven, blir de personlige relasjonene ikke er en del av vurderingen. Da må
lærerne fullt fokusere på kunnskapen og hvordan eleven faktisk har svart på
oppgaven.
Dette går selvfølgelig begge veier. Når eleven selv heller
ikke vet hvem som kommer til å rette prøven, er det bare å glemme all
smiskingen.
Dette vil gjøre at elevene fokuserer mer på
kompetansemålene, jobber hardere, og slipper å tilpasse oppgaven ut ifra
hvilken lærer som skal rette. Dermed får vi skarpe, konkrete og flinkere
elever, som ikke bare kan smiske seg til en bedre karakter.
Målet er selvfølgelig en rettferdig vurdering for alle.
Anonym retting av de store prøvene er veien videre. La oss prøve å utvide
regelen til flere oppgaver enn bare eksamen i Oslo. Visjonen vår er verdens
beste skole, og dette er et steg i riktig retning.