DEBATT
Jeg tror bestemt at hyppigere tallkaraktergiving gir elever mer motivasjon til forbedring, sier Alma Tokle.
Foto: Kasschei / Wikipedia og privat (innfelt)
– Osloskolen: Gi elevene karakterer!
Innen 1. mars må Oslos tiendeklassinger bestemme hvilken videregående skole de ønsker å søke på. Når jeg skal ta dette valget, så har jeg ett viktig krav å komme med.
Sommeren 2021 så jeg frem til å begynne på
ungdomsskolen. Jeg var spent på å starte på en ny skole med nye medelever og
lærere, samt å få karakterer. Men det viste seg etter hvert at skolen jeg
begynte på, i likhet med mange andre osloskoler, praktiserer karakterdemping.
Karakterdemping innebærer at vi elever ikke mottar
tallkarakter på enkeltvurderinger og prøver, men får det kun halvårlig, ved
terminvurdering og sluttvurdering.
I stedet for å få karakterer på enkeltvurderinger
og prøver, får vi en skriftlig tilbakemelding og fremovermelding. Dessverre er
de skriftlige tilbakemeldingene og fremovermeldingene sjeldent særlig
spesifikke og klare, og det kan være vanskelig å tyde hvilken karakter
vurderingen tilsvarer.
En gjettelek
Premisset for at karakterdemping skal fungere er
at elevene får grundige tilbakemeldinger, slik at vi forstår hvordan vi ligger
an i faget. Men forståelig nok er det begrenset hvor mye tid en lærer kan bruke
på å skrive utfyllende tilbakemeldinger til alle sine elever.
Derfor kan tilbakemeldingene raskt bli både for
vage og generelle, og ofte er de også svært likt formulert for mange elever.
Flere av mine klassekamerater har opplevd å få eksakt samme tilbakemelding, der
navnet er eneste endring tilpasset hver enkelt elev.
Jeg har både opplevd å bli jublende glad og andre
ganger ganske skuffet når jeg endelig får terminkarakterene. Hvorfor er det
nødvendig å la karakterene våre bli en gjettelek helt frem til det er for sent
å forbedre dem?
Skaper unødvendig press
Begrunnelsen bak karakterdemping er at
tallkarakterer kan skape et unødvendig press blant elevene. Jeg synes derimot
at tallkarakterer er viktig for å kunne forstå faglig fremgang, og det kan
motivere elever med svake prestasjoner.
Etter tre år med for vage tilbakemeldinger og vurderinger,
ser jeg frem til å starte på en skole som gir meg tydelig beskjed i form av
tallkarakterer om hvordan jeg ligger an i de ulike fagene.
Gir motivasjon
Jeg tror bestemt at hyppigere tallkaraktergiving
gir elever mer motivasjon til forbedring og ikke minst, får dette i tide for å kunne
forbedre seg før endelig karakter i faget blir fastsatt.
Jeg er
overbevist om at tallkarakterer ville løpende gitt meg et klarere bilde om
hvordan jeg ligger an i hvert enkelt fag. Etter å ha erfart bruk av
karakterdemping på ungdomsskolen, kommer jeg helt klart til å søke meg til en
videregående skole som vil gi meg hyppige tilbakemeldinger i form av
tallkarakterer.
Samtidig
håper jeg at det nye blågrønne byrådet i Oslo vurderer å endre bruk av
tilbakemeldinger til fordel for tallkarakterer som vurderingspraksis i osloskolen.