DEBATT
Ragna Marie Tunold og Nikolai Bjerke Dyvik mener det er på tide at flere prøveformer i osloskolen og resten av landet skjer anonymt.
Foto: Privat
– Det er på tide med anonym retting av større prøver i skolen
Forhåpentligvis kan osloskolen sette standarden for resten av landet. Alt for mange opplever å få dårligere karakterer basert på hvem man er, i stedet for hva man kan.
Onsdag 28. august
vedtok bystyret å ta initiativ til en prøveordning med anonyme skriftlige
vurderinger i osloskolen. I tillegg blir det forsøk med en felles ordning for
tilbakemelding i prøver og andre vurderingssituasjoner der elevene også får
karakterbasert tilbakemelding. Det er virkelig på tide.
Hver eneste dag
opplever elever at lærere ikke liker dem, og gir urettferdige karakterer. Når 2.5 prosent av elevene i
skolene oppgir at de blir mobbet av de voksne, er det
uheldig at det de samme som skal sette standpunktkarakter.
Mer anonym
karaktersetting
Det er ikke
nødvendigvis fordi lærere vil være urettferdige, men fordi elevens popularitet
blant lærerne kan ha en sammenheng med hvilken karakter lærerne gir ut. Det er
dumt. Selve grunnen til at vi har karakterer er for å teste kunnskap, ikke
popularitet.
Alt for mange
opplever å få dårligere karakterer basert på hvem man er, i stedet for hva man
kan. I dag er det bare ved eksamen elever vurderes helt anonymt.
Det er kanskje ikke
alltid like gøy med eksamen, men det er likevel kanskje den mest rettferdige
vurderingssituasjonen i skolen. Der kan ikke læreren gi karakterer basert på
hva de måtte mene om en enkelt elev. Det er på tide at det blir slik i flere
fag og vurderingssituasjoner.
En rettferdig
karakter
Det er på tide med
anonym retting av større prøver i skolen. Det er en selvfølge at karakterene
dine er basert på hva du kan, og ikke hvem du er. De aller fleste vil nok heller komme til en dyktig
enn en populær kirurg når man trenger hjelp.
Skal vi bli kvitt
urettferdige karakterforskjeller, må vi gjøre det aller enkleste tiltaket vi
kan. Vi må minke de forskjellene som egentlig ikke burde eksistere mellom
elevene.
Alle elever fortjener
mer rettferdige karakterer i skolen.