DEBATT

Ragna Marie Tunold og Nikolai Bjerke Dyvik
Ragna Marie Tunold og Nikolai Bjerke Dyvik mener det er på tide at flere prøveformer i osloskolen og resten av landet skjer anonymt.

– Det er på tide med anonym retting av større prøver i skolen

Forhåpentligvis kan osloskolen sette standarden for resten av landet. Alt for mange opplever å få dårligere karakterer basert på hvem man er, i stedet for hva man kan.

Publisert

Onsdag 28. august vedtok bystyret å ta initiativ til en prøveordning med anonyme skriftlige vurderinger i osloskolen. I tillegg blir det forsøk med en felles ordning for tilbakemelding i prøver og andre vurderingssituasjoner der elevene også får karakterbasert tilbakemelding. Det er virkelig på tide.

Hver eneste dag opplever elever at lærere ikke liker dem, og gir urettferdige karakterer. Når 2.5 prosent av elevene i skolene oppgir at de blir mobbet av de voksne,  er det uheldig at det de samme som skal sette standpunktkarakter.

Mer anonym karaktersetting

Det er ikke nødvendigvis fordi lærere vil være urettferdige, men fordi elevens popularitet blant lærerne kan ha en sammenheng med hvilken karakter lærerne gir ut. Det er dumt. Selve grunnen til at vi har karakterer er for å teste kunnskap, ikke popularitet.

Alt for mange opplever å få dårligere karakterer basert på hvem man er, i stedet for hva man kan. I dag er det bare ved eksamen elever vurderes helt anonymt.

Det er kanskje ikke alltid like gøy med eksamen, men det er likevel kanskje den mest rettferdige vurderingssituasjonen i skolen. Der kan ikke læreren gi karakterer basert på hva de måtte mene om en enkelt elev. Det er på tide at det blir slik i flere fag og vurderingssituasjoner.

En rettferdig karakter

Det er på tide med anonym retting av større prøver i skolen. Det er en selvfølge at karakterene dine er basert på hva du kan, og ikke hvem du er. De aller fleste vil nok heller komme til en dyktig enn en populær kirurg når man trenger hjelp.

Skal vi bli kvitt urettferdige karakterforskjeller, må vi gjøre det aller enkleste tiltaket vi kan. Vi må minke de forskjellene som egentlig ikke burde eksistere mellom elevene.

Alle elever fortjener mer rettferdige karakterer i skolen.

Powered by Labrador CMS