DEBATT
Jeg mistenker at det er relativt få skoler som har elevene som deltagere i pridetog, i motsetning til de rundt 80 prosent av norske skoler som praktiserer gudstjenester i skoletiden, sier Christian Lomsdalen.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
– Å gi fritak for undervisning om Pride er i strid med opplæringsloven
Det er mulig å få fritak fra pridetog og gudstjenester i skolen, men det er ikke mulig å få fritak fra kunnskap om kristendom eller kjønns-, seksualitets-, og identitets-mangfold, og respekt og likestilling for dette.
Denne våren har det i noen kristne og muslimske miljøer kommet
krav om fritak fra Pride i skolen. I realiteten krever disse foresatte at deres
barn ikke deltar i undervisning og aktiviteter knyttet til kjønns-,
seksualitets- og identitetsmangfold. Saken har nå nådd bystyret. Det forstår
jeg at bekymrer.
Først og fremst er det viktig å understreke at å innvilge
slike fritak generelt ville være i strid med opplæringsloven. Det er likevel
noen fritak som kan gis. Elever skal ha mulighet til å slippe å gå i Pride-tog,
men de kan ikke få fritak fra kunnskapsinnholdet i læreplanene. Her er jeg glad
for at utdanningsetaten og skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll har blitt såpass
tydelige som de har blitt på dette.
Det ser likevel ut til at det hersker en del forvirring og
misforståelser hos både avisredaksjoner, skoler og foreldre om hvordan
fritaksretten fungerer, så det er nødvendig med en gjennomgang av fritaksretten
slik den er i dagens opplæringslov.
Ikke greit å plukke og velge
Fritaksretten i grunnskolen gir foreldre og elever over 15 år en
mulighet til å la elever få slippe å delta i opplæringsaktiviteter «som dei ut frå
eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion
eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever
som støytande eller krenkjande».
Det betyr likevel ikke at det er fritt frem for å plukke og
velge i skolen. Fritaksretten er todelt. Den er ubegrenset siden den gjelder
for hele grunnskolen, samtidig som den er begrenset gjennom at eleven ikke kan
fritas fra opplæring i fagstoff begrunnet i læreplanmålene i de ulike fagene:
«Det kan ikkje krevjast fritak frå opplæring om
kunnskapsinnhaldet i dei ulike emna i læreplanen.», sier opplæringsloven. Fritaksretten
gjelder i dag for alle fag og situasjoner i skolen.
Kjønnsmangfold og respekt
Loven setter med andre ord opp noen rammer, som viser til
forventet kompetanse, slik det er definert i læreplanene. Kjønns-,
seksualitets-, og identitets-mangfold, og respekt og likestilling for dette,
finner vi som tematikk og læreplanmål på ulike nivåer i norsk skole.
Det er med andre ord ikke mulighet til å få fritak fra denne
tematikken. Dette er sammenlignbart med at det ikke er mulig å få fritak fra å
lære om kristendom, islam, eller Bibelen i norsk skole. Det er derimot mulighet
for å få fritak fra ulike aktiviteter i skolen, som for eksempel
fagekskursjoner til hellige hus, skolegudstjenester, yoga i kroppsøving eller
deltagelse i pridetog.
Jeg mistenker likevel at det er relativt få skoler som har
elevene som deltagere i pridetog, i motsetning til de rundt 80 prosent av
norske skoler som praktiserer gudstjenester i skoletiden.
Handler om vanlige fag
Samtidig er det viktig at alle parter har tungen litt mer
rett i munnen når det kommer til disse sakene. Nyanseforskjellene her er avgjørende,
og det er nok også viktig å huske på i denne sammenhengen at selv om foresatte,
politikere, aviser, og lærere kan snakke om dette som at «elevene har om Pride»,
så handler dette i realiteten om skolens mangfoldsundervisning eller
seksualitetsundervisning. Pride blir for mange nok bare en språklig snarvei.
Det er altså mulig å få fritak fra pridetog og
gudstjenester, men det er ikke mulig å få fritak fra kunnskap om kristendom eller
kjønns-, seksualitets-, og identitets-mangfold.