Den tidlige sesongåpningen mot Odd var en av årsakene til at tiskuersnittet til Vålerenga fotball gikk noe ned i sesongen 218. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Ny stadion trakk ikke flere tilskuere. 8.000 færre på Vålerenga-kamper i år
� Vi hadde håpet på større boost da vi flyttet til egen stadion, sier Vålerengas salgssjef Morten Nydal. Opptellingen viser 7.843 færre tilskuere innenfor portene på Valle under årets sesong i forhold til fjorårets.
Tilskueroppslutningen om norsk fotball er raskt dalende. I 2018 besøkte vel 200.000 fotballfans kampene i Eliteserien. Også tilskuertallene for Vålerengas hjemmekamper viser nedgang. Opptellingen etter sesongslutt viser i alt 7.843 færre tilskuere innenfor portene på Valle under årets sesong. Dette utgjør i snitt 534 færre tilskuere per hjemmekamp.
— På de fleste hjemmekampene har vi faktisk en liten økning. Men spesielt to kamper gjør at tilskuersnittet trekkes ned, sier salgssjef privatmarked i Vålerenga Fotball, Morten Nydal, til VårtOslo.
Kampen han spesielt trekker fram, for å forklare nedgangen, er hjemmekampen mot Sarpsborg. Denne var i fjor åpningskampen for nye Vålerengas nye stadion og trakk over 17.000 tilskuere mot under 8.000 i år. I tillegg trakk årets serieåpning mot Odd, som ble arrangert samme helg som Holmenkoll-søndagen, 6.000 færre enn i fjor.
Annonse
— Det er ofte slik at vi i løpet av en sesong får noen kamper med et momentum som påvirker det endelige tilskuertallet positivt. I fjor hadde vi det med åpningskampen, i år fikk vi ingen slike, forklarer Nydal.
Sen serieåpning på Intility
I år viser tallene en økning i tilskueroppmøtet på ni hjemmekamper, mens seks viser en tilbakegang. Med tanke på oppslutningen fra publikum, er han veldig glad for at neste års serieåpning finner sted betydelig senere enn i år.
— All statistikk viser at det for publikumstallene er ugunstig å starte serien tidlig i mars. Derfor er vi veldig godt fornøyd med at den første hjemmekampen neste år kommer i månedsskiftet mars/april, understreker han.
Enga best blant storklubbene
Nedgangen i antallet tilskuere til tross. Østkantklubben kommer bedre ut enn de andre storlagene i norsk toppfotball. Både Rosenborg, Brann og Molde har en større publikumsnedgang i årets sesong. Den eneste sammenlignbare klubben med en mindre nedgang er Strømsgodset. Drammenserne har en snittnedgang på ca 350 tilskuere per kamp.
Størst er nedgangen for Rosenborg, som mistet nesten 1200 tilskuere per hjemmekamp under årets sesong. På en andreplass på listen kommer Brann med snaut 1000 færre. Molde mister vel 750, noe som gir en tredjeplass på lista over de store klubbene i Norge.
Før klubben flyttet inn på sin nye stadion på Valle Hovin, ble det snakket høyt om hvilket stort og nytt potensiale klubben nå ville få med tanke på publikumstilstrømning. I dag, litt over et år etter stadionåpningen, har den store massevandringen av publikummere for å se eliteseriekamper i Oslo uteblitt.
— Vi ser at en ny stadion har gitt en viss effekt, men det er klart vi hadde håpet på en større boost. For å tiltrekke oss de store massene, er det helt klart at vi må prestere bedre ute på gresset og henge med i toppen. Det har jeg en stor tro på at vi gjør allerede neste sesong, sier Nydal.
Han tror ikke minst det gode arbeidet klubben har gjort med å skape en større opplevelse rundt sine arrangementer vil være med å trekke flere til Valle i framtiden.
— På Ullevål kunne vi bare tilby tilskuerne et plastsete. Her på Valle har vi muligheten til å bygge en helt annen ramme rundt arrangementet. Med både supporterpub og aktiviteter for barn og unge utenfor kan vi tilby en helt annen totalopplevelse enn hva vi hadde mulighet til på vestkanten, understreker salgssjefen.
Før sesongen satset klubben hardt på å trekke til seg barnefamilier i større grad enn tidligere. Gjennom opprettelsen av den såkalte "fan-zone" med ulike aktiviteter før kampen, skulle barnefamilier lokkes på kamp. Klubben lanserte også Eliteseriens billigste sesongkort for barn med en pris på 500 kroner.
Klubben har langt over fordoblet salget av sesongkort til barn, men også møtt utfordringer. Ikke minst har TV-rettigheter ført til at mange av hjemmekampene har blitt flyttet til klokken 20.00. Dette har gjort det vanskelig å tiltrekke seg familiene med de yngste. Neste sesong vil det bli en spissing av produktet.
— Vi har en løpende vurdering av arrangementene våre. Etter de erfaringene vi har gjort oss til nå ser vi at vi til neste år vil vi øke satsingen på barnefamilier på tidligkampene. Når det gjelder kampene som starter klokken 20 vil vil vi ha hovedfokus på de som kan tillate seg en leggetid noe senere. Men sesongkortprisen på 500 kroner til barn på familietribunen beholder vi, det har vært en suksess, forteller Nydal.
Etter årets sesong er han svært godt fornøyd med at 16. mai begynner å sette seg som en god dag for fotball i hovedstaden.
— Kampene mot Rosenborg, Lillestrøm og Brann hadde alle en økning fra 2017. I tillegg må jeg få nevne årets 16. mai-kamp, der oppslutningen økte med over 50 prosent. Dette viser at det også her i byen er store muligheter på det som er blitt døpt fotballens festdag, og økningen på 9 av 15 kamper totalt gir masse energi til å jobbe mot et enda mer betydelig løft i 2019, avslutter han.