Dag Kibsgaard-Petersen Norgestaxi
Administrerende direktør Dag Kibsgaard-Petersen i Norgestaxi mener lavpris-appen jip vil redusere antallet piratdrosjer, og gjøre hans selskap mer attraktivt for unge kunder. Foto: Hanne Pernille Andersen / Norgestaxi

Norgestaxi introduserer lavpris-app i Oslo: – Drosje for 129 kroner innenfor Ring 2

Konkurransen i Oslos drosjenæring gjør en ny omdreining. Norgestaxi lanserer appen «jip» i hovedstaden, som tilbyr fastpris, anslått ventetid, betaling i appen og rating av sjåføren.

— Veldig spennende og et godt alternativ for mange, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold (Frp).

Lovverket er allerede slik at du som kunde har krav på å få et prisanslag før drosjeturen starter. Samtidig har det borgerlige stortingsflertallet vedtatt en kraftig liberalisering av kravet til drosjeløyver fra og med neste år. Et vedtak som blant annet har høstet kraftig kritikk fra Norges Taxiforbund.

Dyrere i Oslo enn i Trondheim

Men politisk ledelse i samferdselsdepartementet applauderer den nye appen Norgestaxi introduserer i Oslo, og mener den blant annet kan redusere antallet piratdrosjer.

— Jeg hyller alle de initiativene som kan gjøre taxibransjen mer tilgjengelig og ønsket av innbyggerne for å tilfredsstille de behovene de har. Dette vil også kunne gjøre taxi til et enda bedre alternativ til brukere i dag, som kanskje ville hatt pirattaxi som alternativ, sier statssekretær Tommy Skjervold i en pressemelding fra taxiselskapet.

Norgestaxi
Brukere av appen jip skal få lavpris-drosje til 129 kroner innenfor Ring 2 mellom klokken 7 og 23 alle dager, lover Norgestaxi. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Appen jip fra Norgestaxi er allerede i bruk i Trondheim, med lavere fastpris enn i Oslo. I hovedstaden vil fastprisen på en tur innenfor Ring 2 være 129 kroner mellom klokken 7 og 23 alle dager, reklamerer selskapet. Men i Trondheim opererer Norgestaxi med fastpris på 99 kroner innenfor et geografisk område av byen.

Håper på flere unge kunder

Utenfor jip-sonen eller utenom det såkalte «happy hour-intervallet» er jip 10% billigere enn vanlig pris, reklamerer Norgestaxi i pressemeldingen.

— Gjennom jip har vi tatt i bruk ledig kapasitet i drosjene, nådd målgrupper som ikke pleide å ta drosje tidligere, spesielt unge voksne og studenter, samt sørget for økt inntjening for sjåførene og redusert kjøring uten passasjer. Jip er et kinderegg av en løsning, sier administrerende direktør Dag Kibsgaard-Petersen i Norgestaxi.

— Det at det kommer nye tilbud på banen er veldig positivt for forbrukerne. Det er en del Facebook-grupper og piratvirksomhet der ute som tar en del av de unge passasjerene. Jip kan gjøre at flere velger et taxitilbud som er i ordnede former, mener Kibsgaard-Petersen.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer