� Vi stusset jo over denne prisen og syntes det var for dyrt, sier ekteparet Anne-Lise Steen Aaserud og Paul Fredrik Aaserud, etter å ha betalt nesten 2.000 kroner med Norgestaxi fra Gardermoen til Østhorn på Tåsen. Foto: Privat

Eldre ektepar lurt av drosjesjåfør. Betalte 710 kroner for mye fra Gardermoen til Tåsen

Sjåføren fra Norgestaxi, som hentet det eldre ekteparet på Gardermoen, sa han bare kjørte på taksameter og ikke hadde noe fasttakst til Oslo.

— Det virker på meg som om han bare så oss som noen gråhåra, eldre folk og så sitt snitt i å lure oss for penger, sier Anne-Lise Steen Aaserud (79).

79-åringen sliter litt med å gå, og hadde sammen med ektemannen Paul Fredrik Aaserud (83) hatt en slitsom reisedag fra Kypros til Norge da de landet sent på kvelden. Ekteparet var mer enn klare til å komme hjem til huset på Nordberg.

— Det hadde vært en lang dag med reise og vi var slitne begge to. Så da vi endelig fikk en taxi, var vi bare svært lettet for å komme oss hjem, forteller hun.

1.909 kroner fra Gardermoen til Tåsen

Men det eldre Oslo-paret endte med å betale nesten 2.000 kroner for å komme seg hjem til Østhorn ved Tåsen. Drosjesjåføren fikk dem til å betale 710 kroner mer enn det Norgestaxi oppgir er den faste taksten fra hovedflyplassen på Gardermoen og til Oslo.

Anne-Lise Steen Aaserud har litt vansker med å gå langt og bruker krykker. Her sammen med ektemannen Paul Fredrik Aaserud. Foto: Privat

Da taxien endelig dukket opp utenfor ankomsthallen, satte paret seg fornøyd inn i bilen. Til tross for at prisen sjåføren informerte dem om, virket en smule stiv.

— Han sa han bare kjørte på taksameter. Og at det ville koste cirka 1.500-1.600 kroner. Vi syntes det var litt dyrt, men vi har hørt at det kan være ganske høye priser, så vi tenkte at dette kunne stemme, sier Anne-Lise Steen Aaserud til VårtOslo.

Da drosjen var fremme i Østhornveien på ved Tåsen i Oslo, hadde imidlertid taksameteret stanset på 1.909 kroner. Noe ekteparet reagerte på.

— Prisen kan ikke stemme

— Vi stusset jo over denne prisen og syntes det var for dyrt, men klokka var allerede to på natta. Vi er jo eldre og var slitne etter reisen. Så vi var nødt til å komme oss inn i huset og hvile, fortsetter hun.

Sjåføren vil bli kalt inn til samtale, opplyser Norgestaxi i et brev til ekteparet Aaserud. Norgestaxi-drosjen og sjåføren på bildet er ikke involvert i saken.Foto: Emilie Pascale

Etter et par dager ble det likevel tydelig for ekteparet at de hadde betalt alt for mye.

— Datteren min, som tar drosje ganske ofte, sa at dette ikke kunne stemme. Da vi gikk inn på nettsidene til Norgestaxi, sto det at han skulle tatt fastpris på 990 kroner. Med 200 kroner som tillegg for natt- og helligdagstakst, sier Anne-Lise Steen Aaserud.

Norgestaxi beklager og refunderer

79-åringen, som glemte å skaffe seg en kvittering for den dyre taxituren, trodde først hun ikke kunne klage til Norgestaxi.

— Jeg tenkte at jeg ikke hadde noe bevis ettersom jeg ikke hadde kvitteringen fra drosjeturen. Men så nevnte datteren min for meg at jeg bare kunne legge ved en utskrift fra banken min siden jeg betalte med kort, så da gjorde jeg det.

Etter et par dager fikk ekteparet Aaserud et svar fra Norgestaxi. I eposten beklager selskapet at sjåføren krevde 1.909 kroner for turen til Oslo. Norgestaxi beskriver beskriver som "en negativ opplevelse":

"Vi har kikket på saken din og ser at sjåføren ikke har gitt deg riktig pris. Riktig pris finner du på vår hjemmeside www.norgestaxi.no og skal være 1199 kr på tiden dere kjører på. Dere har betalt 1909 kr. Vi refunderer derfor tilbake 710 kr kr som dere har betalt for mye så fort jeg mottar ditt kontonr."

"Vår ansvarlige i Oslo vil kalle inn sjåføren til samtale angående hendelsen."

Vil advare andre

En ukes tid etterpå, kom tilbakebetalingen inn på kontoen til ekteparet. Til tross for at de har fått tilbake 710 kroner, ønsker ekteparet å advare andre mot drosjesjåfører som ikke følger taxiselskapenes bestemmelser om faste priser fra Gardermoen til Oslo.

� Datteren min, som tar drosje ganske ofte, sa at dette ikke kunne stemme, sier Anne-Lise Steen Aaserud. Foto: Privat

— Vi har jo fått tilbake pengene, men jeg tenker det er fint at andre kan bli klar over dette her, for det burde jo ikke skje, avslutter Steen Aaserud.

Norgestaxi vil følge opp sjåføravvik

— Det er trist at fornærmede føler seg lurt og diskriminert, men dessverre har sjåføren gjort en feil. Vi kan bare beklage på hans vegne, og vil gjøre alt vi kan for å unngå fremtidige avvik, skriver Norgestaxi i en e-post til VårtOslo.

Taxiselskapet ønsker samtidig å forsikre fremtidige kunder om at de tar slike hendelser på alvor.

— Sjåføren blir innkalt til samtale hvor vi vurderer hendelsen. I dette tilfellet er sjåføren sendt på nytt kurs, sanksjonert og trukket for beløpet som er betalt for mye. Hendelsen er også registrert i klagebehandlingssystem, hvor avviket vil følge sjåføren i det videre.

— Vi har flotte sjåfører som man trygt kan og bør sitte på med, både fra Gardermoen og alle andre steder vi kjører, skriver Norgestaxi avslutningsvis i e-posten til VårtOslo.

Powered by Labrador CMS