Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Endelig blir det sykkeltraseer i bydel Frogner, hvor sykkelviljen er stor, men veiene dårlige.
Sykkelfeltene i Elisenbergveien, Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate skulle stått klare for et år siden. Nå går bymiljøetaten går i gang med arbeidet.
– Frogner er blant bydelene i Oslo med høyest sykkelandel, på tross av at den også er blant bydelene som er dårligst tilrettelagt for sykling. Med nye sykkeltraseer blir det mulig for enda flere å bevege seg på sykkel i byen, samtidig som fotgjengere i større grad får fortauene for seg selv, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg i en pressemelding.
Sykkelfeltene skulle egentlig stå klare i fjor høst, men ble utsatt i ett år, blant annet fordi bydelen ønsket at tiltakene ble gjennomført samtidig med beboerparkering.
Følgende tiltak gjøres på Frogner i november:
Klimaundersøkelsen som Oslo kommune gjennomførte i 2017 viser at tre av fire osloborgere ønsker bedre tilrettelegging for sykkel, og et flertall av innbyggerne er enige i at framkommeligheten for syklende og gående bør prioriteres fremfor biler. Ifølge en holdningsundersøkelse fra 2013 støtter 19 av 20 Oslo-borgere satsingen på sykkel. Dette inkluderer også personer som ikke sykler selv.
– Ambisjonene er å skape en by som det er trygt for alle å sykle i. De nye sykkelfeltene bidrar til å binde Frogner sammen med resten av sykkelveinettet i byen. Det vet jeg veldig mange setter pris på, sier Berg.
LES OGSÅ: Her er sykkelplanene for ditt område
Andre gater som har fått sykkelfelt har opplevd en vekst i sykkeltrafikken det siste året. I Markveien på Grünerløkka har veksten vært dobbelt så høy som i kontrollgatene i perioden etter at sykkelfeltet kom på plass, og i Møllergata har sykkeltrafikken steget med 25 prosent på ett år. Samlet økte sykkeltrafikken i Oslo med 18 prosent i fjor sammenlignet med 2015.
LES OGSÅ: Oslo ble kåret til en av verdens beste sykkelbyer
I forbindelse med de nye sykkelfeltene på Frogner kommer det også andre tiltak for å bedre trafikksikkerheten. Bymiljøetaten ønsker å senke hastigheten i trafikken, og derfor kommer det flere nye fartshumper, et opphøyd gangfelt og en innsnevring av det store, uoversiktlige kryssområdet mellom Eilert Sundts gate og Professor Dahls gate.
Arbeidet med å legge den røde asfalten til de nye sykkelrutene starter i neste uke. Skilting og oppmerking av sykkelfeltene gjøres samtidig som beboerparkering innføres den 20. november. Beboerparkeringssonen omfatter hele bydel Frogner, unntatt Bygdøy. Målet er å bedre tilgangen på tilgjengelig gateparkering for bydelens beboere.
Henrik Ibsens gate får også sykkelfelt som skal være klare til bruk i år. Den samlede mengden med nye sykkelveier i byen blir da omkring ti kilometer.
Fakta om sykkeltraseen på Frogner:
Fakta om det nye sykkelveinettet: