— Byrådets politikk er at det alltid skal lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil. Og det gjør det fortsatt, så absolutt, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).

Sirin Hellvin Stav (MDG) forsvarer dyrere elbillading og parkering: - Elbilister må også betale for dyrere strøm

Ap/SV/MDG-byrådet får kraftig kritikk for dobling av elbilavgiftene ved kommunale ladestasjoner. Likevel forsvarer miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) prishoppet. — Elbilister må også være med å betale for dyrere strøm, mener hun.

Publisert

— Oslo og Viken forslår i Oslopakke 3 å øke elbiltakstene i bomringen kraftig. I fjor strammet byrådet også kraftig inn på elbilfordelene ved å fjerne adgangen til kollektivfeltene, sier Marit Kristine Vea (V).

Venstres miljøpolitiske talsperson i bystyret påpeker også at regjeringen nå foreslår å svekke elbilfordelene ved kjøp av ny bil.

— I sum mindre attraktivt med elbil

— Nå vil byrådet øke takstene på parkering for elbil, slik at takstene enkelte steder dobles. Hver for seg er kanskje ikke disse skjerpelsene så problematiske. Men i sum er det iløpet av det siste året blitt betydelig mindre attraktivt å velge elbil fremfor bensin- eller dieselbil, sier Vea.

I bystyrets spørretime i dag ville Venstre-representanten vite hvordan økte avgifter og takster på elbil henger sammen med Ap/SV/MDG-byrådets klimapolitikk og mål om tilnærmet utslippsfri by innen 2030.

I dag koster det syv kroner i timen å parkere ved ladestasjon mellom kl. 20 og 09. Byrådet foreslår at det nå skal koste 13 kroner i timen.

— Byrådets politikk er at det alltid skal lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil. Og det gjør det fortsatt, så absolutt, sa miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) i bystyrets spørretime.

— Fortsatt halv bomtakst for elbiler

I de nylig avsluttede forhandlingene om Oslopakke 3 ble det enighet om økning av elbiltakstene gjennom bomringene i Oslo. Fra og med 1. september øker bomtakstene for elbil utenom rushtid til 14 kroner per passering, mens prisen i rushtid blir 17 kroner.

— Det er fortsatt slik at det er 50 prosent lavere bomtakst for elbil i forhold til fossibil, altså i de nye takstene som er forhandlet frem, sier Stav.

I byrådets forslag til revidert oslobudsjett for inneværende år foreslås det å øke prisen for å lade på kommunale p-plasser. Enkelte steder vil prisen dobles for å lade.

— Elbilister må også betale for dyrere strøm

— Når det gjelder elbillading og betaling for det, så mener jeg at når strømprisene øker såpass mye som de gjør, og de reelle utgiftene kommunen har til lading er økt betydelig, så er elbilistene også med på å betale for den strømmen, sier miljøbyråden.

— Men fortsatt er det en kraftig differanse mellom takster og avgifter for fossilbiler, og elbiltakser og avgifter. Så det lønner seg fortsatt å velge elbil, sier Sirin Hellvin Stav.

Powered by Labrador CMS