Siden 70-tallet har leder i Ruseløkka og Skillebekk beboerforening, Erik Karlsen, kjempet for å få stengt Løkkeveien for gjennomgangstrafikk. Nå håper han stengingen blir permanent. Foto: Christian Boger
Mandag stenges Løkkeveien i ett år. — Endelig er 50 års venting over, sier aktivisten Erik Karlsen
Siden 1970-tallet har Erik Karlsen kjempet for å få Løkkeveien stengt for biltrafikk. Nå prøvestenges gaten i ett år, har politikerne bestemt. � Jeg håper virkelig det blir permanent, sier Karlsen.
Beboere på Ruseløkka og i Vika har kjempet for å stenge Løkkeveien for gjennomfartstrafikk i 50 år. I april i fjor gikk byrådet inn for å prøvestenge Løkkeveien i ett år.
— Fra mandag stenger vi Løkkeveien for biltrafikk. Da starter arbeidet med å få på plass de midlertidige bommene. 1. juni vil bommene være på plass, forteller avdelingsleder i bymiljøetaten, Maja Karin Cimmerbeck.
Leder i Ruseløkka og Skillebekk bebeoerforening, Erik Karlsen, har vært med på hele reisen mot prøvestengingen. Helt siden noen beboere helt tilfeldig traff kommunale landmålere, som planla nytt høyhus, i nabolaget på 1970-tallet har Karlsen vært engasjert i kampen for bomiljøet. Nå er han nesten i mål.
Annonse
— Dette er en stor og viktig seier. Nå håper jeg bare at stengingen kan bli permanent, sier Erik Karlsen til VårtOslo.
Foreningslederen er svært glad for det tverrpolitiske engasjementet, som sammen med beboerne, har tvunget fram vedtaket om prøvestenging.
— Det har vært veldig godt å vite at du har med deg nesten alle politikerne i bydelen i en så viktig sak. Her har vi sammen sørget for at fornuften seiret til slutt, understreker Karlsen.
Selv om Karlsen har en god tro på at prøvestengingen permanent etter at den er evaluert om ett år, er han usikker på hvilke konsekvenser et nytt kjøremønster vil få.
— Det skal bli spennende å se hva stenging av Løkkeveien fører til. Det er jo mulig det vil føre til trafikkaos i Munkedamsveien og i rundkjøringen ved Nationalteateret. Men forhåpentligvis vil dette løse seg, sier han.
Han får i så måte støtte fra tidligere byplanlegger, nå trafikkforsker ved Transportøkonomisk Institutt, Aud Tennøy.
— Vi har hatt mange midlertidige stenginger av større veier i Oslo. De aller fleste har gått mye bedre enn forventet. Ser du på arbeidene i Brynstunnelen eller Smestadtunnelen, ble det mye mindre kø og kaos enn fryktet, sier Tennøy.
Selv med en usikkerhet rundt eventuelle negative virkninger av prøvestengningen, mener både trafikkforskeren og flere politikere at stengingen av Løkkeveien vil bli permanent når prøveperioden utløper om ett år.
— Det hører med til sjeldenhetene at en prøvestengt gate her i byen åpnes igjen. I farta kan jeg bare komme på ett eksempel på at det har skjedd i min tid i bransjen, påpeker Aud Tennøy.
Heller ikke vikarierende byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), har noen tro på at vedtaket vil bli reversert.
— Dette er noe Ap/SV/MDG-byrådet har jobbet for lenge. Det er viktig å forsøke å stenge for å se hvilke effekter vi kan oppnå. Prøver vi ikke kan vi heller ikke få til noe positivt for nærmiljøet på Ruseløkka. Jeg håper dette tiltaket vil bli stående også etter 1. juni neste år, sier Hermstad.