Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Ferske tall fra Utrykningspolitiet viser at mange fortsatt bruker mobilen bak rattet.
Til tross for nedgang i store deler av landet, er ikke nødvendigvis Ung i trafikken, Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom mellom 15 og 26 år, fornøyde av den grunn.
— Det er urovekkende at flere ikke klarer å legge vekk mobilen i bilen i Oslo, siden uoppmerksomhet fort kan få alvorlige konsekvenser. Det er gledelig at vi nå ser en reduksjon flere steder rundt om i landet, men her frykter vi dessverre store mørketall, sier prosjekt- og kampanjeansvarlig Liv Marie Bendheim ved Ung i trafikken.
Bendheim minner om at uoppmerksomhet fort kan få fatale konsekvenser.
— Vi vet at nesten hver tredje ulykke skyldes uoppmerksomhet, og da er dessverre ofte skjermene involvert. Mange av disse ulykkene kunne potensielt vært unngått om man la vekk mobilen, sier hun.
For å illustrere poenget, påpeker Bendheim at en bil i 80 kilometer i timen beveger seg lengden av en fotballbane, som svarer til 90 meter, ved fire sekunders uoppmerksomhet.
— I trafikken skjer det mye på få meter. Få sekunders uoppmerksomhet kan derfor gi fatale konsekvenser. Er man oppmerksom og på vakt, er sannsynligheten for en alvorlig ulykke vesentlig mindre. Vår oppfordring er derfor enkel: legg vekk mobilen i bilen, understreker Bendheim.
Hittil i år har allerede tallene over antall drepte i trafikken passert fjoråret. Ved utgangen av september var 97 personer omkommet, mot 80 i hele fjor.
— Med den ulykkessituasjonen vi har sett det siste året, er det i alle sin interesse at mobilen prioriteres vekk. Å la mobilen ligge i lomma eller å bruke en fastmontert holder, er veldig enkle tiltak alle kan bidra med, for å gjøre situasjonen på norske veier litt tryggere, sier Bendheim.
Hun legger også til at mobilbruk i bil nå straffes med bot på 7.450 kroner og tre prikker på førerkortet. For de i prøveperiode medfølger dobbel prikkbelastning.