DEBATT

– Denne gangen streiket vi for kunnskap og trygghet. Vi trenger flere lærere! sier skribenten.
– Denne gangen streiket vi for kunnskap og trygghet. Vi trenger flere lærere! sier skribenten.

– Er dere klar over at bare i Oslo mangler vi over 1300 lærere?

Jeg elsker jobben min, og jeg er egentlig ikke en sint person, men akkurat nå er jeg så dritt lei av at politikerne gir faen i norsk skole. Jeg er sint fordi den blå regjeringen overkjørte streikeretten vår.

Publisert

Her er hva regjeringspartiene sier om skolesatsingen:

«Venstre satser på kunnskap, fordi barna fortjener en god skole»

«Høyre ønsker en skole med kvalitet og kunnskap, hvor alle elever har like muligheter»

«Trygge og kompetente lærere er den viktigste nøkkelen til en god skole.» (KrF)

Dette blir så dumt å lese at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte!

Er dere klar over at bare i Oslo mangler vi over 1300 lærere?

Lærerne mangler kompetanse

Satt på spissen: En skoleklasse har gjennomsnittlig 25 elever, 25 x 1300 = 32500. Med andre ord er det 32.500 elever hvert år bare i Oslo som får opplæringen sin fra en lærer uten kompetanse eller utdanning i faget personen er satt til å undervise i.

Antallet er garantert høyere, fordi lærere som regel har tre eller flere klasser hvert år. Som faglærer underviser jeg for eksempel i ni ulike klasser hvert år.

Selvfølgelig er det noen uten utdanning som er kjempeflinke til å undervise, men med den nye læreplanen, MÅ du kunne faget ditt for å undervise i det. Jeg underviser i Kunst og Håndverk, som er et fag som alltid blir nedprioritert! Senest sist uke fikk jeg beskjed fra en i ledelsen om at de ikke kom til å ansette en egen faglærer i K&H fra 1.-4. trinn, fordi «det ikke var vanlig å gjøre det».

Mangler grunnleggende ferdigheter

Når jeg tar over elever i 5. klasse så merker jeg raskt om de har hatt en faglærer fra 1.-4. klasse. Jeg har tatt over elever på 5. trinn som ikke klarer å holde en blyant engang, som ikke kan grunnleggende fargeteori og som har tegneferdigheter på nivå med sønnen min på fire år.

Det er umulig for meg å sørge for at elevene mine når alle kompetansemålene de skal igjennom før de starter på ungdomskolen når jeg må ta igjen fire års tapt undervisning i faget mitt, fordi elevene ikke har fått undervisning av en med faglig kompetanse i K&H.

Vi trenger flere lærere

Denne gangen streiket vi for kunnskap og trygghet. Vi trenger flere lærere! Problemet vårt er at folk ikke er har lyst til å utdanne seg som lærere og at ferdig utdanna lærere slutter fordi de er dritt leie, utbrente eller fordi de får bedre lønn i et annet yrke.

Det er bare så utrolig komisk at alle andre arbeidsgivere enn kommunene skjønner at man må friste med bedre lønn for å rekruttere nok folk! Akkurat denne problemstillingen var det streiken til UNIO handlet om – nemlig at barna dine skal ha kompetente lærere i fremtiden!

Fortsetter det sånn, ser det mørkt ut. Faktisk så risikerer du at barnet ditt ikke har noen lærere med godkjent utdanning eller lærere som kan og brenner for faget sitt. En god lærer kan gjøre en stor forskjell på om barnet ditt forstår det eleven skal lære på skolen, om barnet ditt er motivert til skolearbeid og om barnet ditt trives.

Ikke i stand til å løse oppgaven

De siste åra har jeg sett årsplaner som er til å grine av. Jeg har sett flere og flere ufaglærte bli satt til å undervise i faget mitt. De aner ikke hvordan de skal løse kompetansemålene i læreplanen og gir undervisning deretter.

I de teoretiske fagene har man i hvert fall en teoribok og en oppgavebok. Den luksusen har vi ikke i de praktisk-estetiske fagene. Hvordan skal en som ikke har kompetanse i trearbeid lære 25 elever sløyd? Eller er du egentlig hypp på at en ufaglært skal lære ungen din hvordan han eller hun bruker bånnsaga på sløyden?

I de praktisk-estetiske fagene må man ha kompetanse for å undervise. Lurer du på hvorfor ungen din alltid tegner så himla mye i K&H? Lurer du på hvorfor ungen din ikke har malt, vevd, strikket, heklet, hatt keramikk, sløyd, håndsøm, brodering, symaskinopplæring, tegnet perspektivtegninger, tredimensjonale former eller hatt en god progresjon i tegneteknikken sin?

Da ville jeg tatt en telefon til ledelsen på skolen ungen din går på og krevd at elevene får faglærere i de praktisk estetiske fagene!

Er dritt lei

Fun fact! Visste du at når barnet ditt er ferdig i 2. klasse, så skal barnet ha vært igjennom sløyd, keramikk, håndsøm, brodering, kunsthistorie, fargeteori, fargeblanding, malt og tegnet bilder, arkitektur, ha bygget og konstruert gammer etter samisk byggeskikk og hatt en eller flere utstillinger?

Hvor mange kan med hånden på hjertet si at barna deres har vært igjennom alt dette i løpet av 1. og 2. klasse?

Jeg elsker jobben min, og jeg er egentlig ikke en sint person, men akkurat nå er jeg så dritt lei av at politikerne gir faen i norsk skole. Jeg er sint fordi den blå regjeringen overkjørte streikeretten vår. Jeg er sint fordi de ikke tar lærermangelen på alvor, og jeg er skikkelig sint fordi jeg synes at barn og ungdom som bor i ett av verdens rikeste land fortjener å få en skikkelig utdanning av lærere som har kompetanse i faget de underviser i.

Min stemme går til

Heldigvis er det valg til høsten.

Min stemme går til ett av partiene som faktisk bryr seg om at barn og ungdom får lærere med kompetanse i skolen og som verdsetter den jobben vi lærere gjør.

Min stemme går ikke til de partiene som gikk inn for tvungen lønnsnemnd da vi streika for mer trygghet og kompetanse i skolen og som prioriterte seg selv fremfor oss lærere, da de skulle prioritere yrkesgrupper i vaksinekøen.

Powered by Labrador CMS