Mer enn 200 sikringsbolter er satt for å sikre fjellet i veggene og taket i T-banetunnelen under Oslo sentrum.

Sporveien har lagt syv kilometer nye T-baneskinner

Siden februar har Sporveien gjennomført nødvendig vedlikeholdsarbeid på T-banestrekningen gjennom sentrum av Oslo. Nå er arbeidet ferdigstilt, og flere kilometer infrastruktur er oppgradert med blant annet nye skinner og sikring av fjellet i tunnelen.

Publisert

Arbeidene som er gjennomført av Sporveien i T-banetunnelen under Oslo, er såkalt preventivt vedlikehold.

Oppgraderingene er gjort for å forlenge levetiden til infrastrukturen der alle T-banelinjene i Oslo kjører gjennom samme tunnel under sentrum av Oslo, mellom Majorstuen og Tøyen og videre opp til Helsfyr og Carl Berners plass. Vedlikeholdsarbeidet er utført på nattestid de siste ukene.

– Nå er tunnelen bedre rustet for fremtiden, og T-banen skal være mer driftssikker og pålitelig, sier prosjektleder Kyrre Chapman i Sporveien, i en pressemelding.

Flere kilometer med nye skinner er lagt under Oslo. Det er over 3 000 grader når skinnene sveises sammen.

Dette er vedlikeholdt

Dette er blant arbeidene som nå er gjennomført:

  • Byttet 7 kilometer med skinner
  • Gjennomført mer enn 450 «skinnesveis»
  • Sprøytet 733 kvadratmeter betong på tunnelveggene
  • Drypp- og fjellsikret nærmere 1 500 m2
  • Satt over 200 sikringsbolter for å sikre fjellet i veggene og taket i tunnelen
  • Oppgradert strømskinneanlegget
  • Tilrettelagt for nytt signalsystem
  • Utbedringer knyttet til strømanlegget
Powered by Labrador CMS