DEBATT
Man er villig til å strekke seg langt når det kan gå ut over karakteren i faget.
Illustrasjonsbilde. Heiko Junge / NTB
– Yrkesfagelever er ikke gratis arbeidskraft som du kan utnytte
Jeg fikk ikke lunsj, og når noen av de ansatte var syke måtte jeg «steppe inn». Jeg var alene med pasienter, og jeg følte meg ukomfortabel. Jeg ble gratis arbeidskraft som kunne utnyttes. Det er ikke greit.
Osloskolen vil at flere elever skal velge yrkesfag. Likevel tilbyr de ikke gode nok praksisplasser til elevene. Dette er for dårlig, og noe må gjøres. Alle som velger yrkesfag fortjener en god praksisplass.
I fjor gikk jeg andreåret på Kuben videregående skole i Oslo for å bli helsefagarbeider. Jeg var i praksis på steder hvor det ikke jobbet noen helsefagarbeidere, og jeg hadde få relevante arbeidsoppgaver. Jeg brukte flere timer på å ta oppvasken og å rydde, enn å utføre relevante arbeidsoppgaver.
Jeg fikk ikke lunsj, når noen av de ansatte var syke måtte jeg «steppe inn», jeg var alene med pasienter, og jeg følte meg ukomfortabel. Jeg ble gratis arbeidskraft, som kunne utnyttes. Det er ikke greit.
Vi er avhengige av hva praksisplassen mener om oss for å kunne få en god karakter. Derfor er det vanskelig å si nei og å stå opp for det som er rett. Man er villig til å strekke seg langt når det kan gå ut over karakteren i faget.
Fortjener bedre
Praksisplassene i Oslo mangler erfaring, de mangler kunnskap og de mangler opplæring. Det man ikke vil høre når man kommer på en praksisplass er: «Jeg vet egentlig ikke helt hva du skal gjøre».
Alle praksiselever fortjener å bli møtt av gode veiledere som kan hjelpe deg med å nå kompetansemål. Det er jo vi som er fremtidens arbeidskraft.
Sammenlignet med de andre elevene i klassen, satt jeg ikke igjen med de samme erfaringene. Likevel vet jeg at jeg er langt fra den eneste som har følt på dette. Jeg og flere andre valgte å ikke gå videre og bli lærlinger, fordi vi ikke likte tiden vår i praksis.
Ta tak i problemet
I dag går jeg i stedet påbygg for å få studiekompetanse. Jeg ønsker ikke å bli utnyttet igjen. Med en god opplevelse, hadde jeg kanskje valgt å ta fagbrev. Det bør ikke være et sjansespill om du får en bra eller dårlig opplevelse i praksis.
Oslo er en stor by, med stort potensiale til å gi alle en god praksisplass. Noen må ta tak i problemet. Elever skal få flinke veiledere, relevante arbeidsoppgaver og gode erfaringer med yrket. Vi trenger flere elever som velger yrkesfag. Gi disse elevene den kompetansen og de mulighetene de fortjener!