DEBATT

Byrådet har foreslått å bevilge 14 millioner kroner til markedsføring av byens reiseliv i 2021. Det mener skribtentene er for puslete.
Byrådet har foreslått å bevilge 14 millioner kroner til markedsføring av byens reiseliv i 2021. Det mener skribtentene er for puslete.

– Oslo, la oss investere i en pangstart

Oslopolitikerne må tenke på hvordan vi skal tiltrekke oss besøkende fra fjern og nær etter at koronakrisen er over.

Publisert

Når samfunnet åpner opp igjen, blir det også mulig å reise. Da vil vi ha behov for en betydelig restart for å synliggjøre Oslo. Da må vi sørge for at vi har midler til å profilere Oslo som en attraktiv reiselivsdestinasjon, både innenlands og utenlands. Det må Oslo kommune sørge for.

14 millioner er ikke nok

Oslopolitikerne må tenke på hvordan vi skal tiltrekke oss besøkende fra fjern og nær etter at koronakrisen er over. Ønsker vi å ha en levende og mangfoldig by med varierte kulturtilbud, fristende restauranter og imøtekommende hoteller?

Svaret på det må jo være ja!

Her er tilstrekkelige markedsføringsmidler nøkkelen. Byrådet har foreslått å bevilge 14 millioner kroner til dette i budsjettet for 2021. Det mener vi er for puslete og oppfordrer til at denne bevilgningen økes betydelig.

En investering

Se på det som en investering: Det gjelder å fylle hoteller, restauranter og kulturaktiviteter raskest mulig. Tomme senger og restaurantstoler er en kostnad, mens fulle hoteller og restauranter gir byen inntekter. Dette vil gagne de 40 000 sysselsatte i reiselivsnæringen, byens innbyggere, næringslivet og ikke minst kommunen.

Skal vi også få best mulig effekt av disse midlene, bør de innrettes slik at aktører som VisitOSLO kan søke. Spiller vi førstelinjen i Oslos reiseliv god, de som er Oslo-entusiaster og gjør reiselivet vårt kjent både innenfor og utenfor Oslos grenser, så spiller vi hele næringen god. Å styrke markedsføringen av Oslo blir dermed en vinn-vinn situasjon.

Et mer bærekraftig reiseliv

Parallelt med at vi står midt i en alvorlig krise, vet vi at det er store muligheter innenfor opplevelsesbasert reiseliv fremover. Kanskje blir ikke reiselivsnæringen akkurat som før koronakrisen traff oss.

Vi må da tenke på hvordan vi kan utvikle næringen videre. Stadig flere vektlegger bærekraftige løsninger når de skal planlegge reiser. Her må Oslo være på ballen og synliggjøre de bærekraftige løsningene i Oslos reiseliv.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS