Det er klimaetaten i Oslo kommune som har bestilt beregningen av effekten av det omstridte tiltaket. Miljøbyråd Sirin Stav (MDG) sier resultatet er en positiv overraskelse.

Sirin Stav (MDG) overrasket over effekten av fossilfritt sentrum: - Viser seg å være mer enn vi trodde, sier miljøbyråden

Et forbud mot fossilbiler innenfor ring 2 kan redusere Oslos klimagassutslipp fra transportsektoren med 13 prosent, ifølge en ny beregning. — Jeg er overrasket, sier miljøbyråd Sirin Stav (MDG).

Publisert

Norconsults beregninger viser også at et forbud innenfor ring 1 vil kunne gi en reduksjon på 5 prosent, skriver Aftenposten.

Det er klimaetaten i Oslo kommune som har bestilt beregningen av effekten av det omstridte tiltaket. Miljøbyråd Sirin Stav (MDG), sier resultatet er en positiv overraskelse.

— Det bor få folk i sentrum

— Det viser seg å være mer enn vi trodde. Jeg er overrasket over at det hadde så store ringvirkninger for et så lite område, sier arvtakeren til Lan Marie Berg.

Stav avviser at forbud mot diesel- og bensinbiler i de fossilfire sonene vil ramme innbyggere.

— Vi arbeider med å se på eventuelle unntak, men uansett bor det forholdsvis få mennesker i sentrum. Bare rundt 1.000 personer i den minste av sonene, sier MDG-byråden til avisen.

Her i Schweigaaards gate kan det bli forbudt å kjøre diesel- og bensinbil allerede fra neste år. Regjeringen sier ja til å la de rødgrønne i Oslo innføre fossifrie soner.

Fossilbilforbudet kan fra 2022 eller 2023 bli innført i Oslo sentrum innenfor ring 1, noe som innebærer området fra Tjuvholmen i vest til Oslo S i øst.

I løpet av 2025 kan det utvides til å gjelde området innenfor ring 2, og det vil i så fall omfatte Frogner, St. Hanshaugen, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo.

Ja fra Knut Arild Hareiede

Nylig åpnet samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) for at det kan bli forbud mot bensin- og dieselbiler i deler av Bergen og Oslo.

Statens vegvesen er gitt oppdraget med å se på både rettslige, tekniske og praktiske problemstillinger. Vegvesenet skal vurdere hvordan det kan gjennomføres uten å omfatte hovedveinettet og riksveier.

— En forbudsbasert nullutslippssone er et svært inngripende tiltak. Jeg vil likevel legge til rette for at et fåtall av byer som ønsker det, kan få prøve ut dette, sa Hareide i slutten av forrige måned.

Powered by Labrador CMS