brøyting
Brøytingen i Oslo har aldri vært dårligere, mener skribenten. Foto: Bymiljøetaten

– Jeg har bodd hele mitt liv i Oslo og kan huske mange snørike vintre, men aldri en så mangelfull brøyting som i vinter

Organiseringen av snøbrøytingen i Oslo har i vinter fungert under enhver kritikk.

Svein Ivarson
Svein Ivarson er oslobeboer og delvis pensjonist.

Hovedveiene saltes flittig før snøen brøytes. I hvert fall i bydel Frogner, som jeg kjenner best. Dette medfører svært grisete veier og fortau og unødig forurensning av miljøet.

Verre er det med den svært mangelfulle brøytingen av sideveier. Der har det dannet seg dype isspor i veibanen, hvilket er direkte farlig når biler forbipasserer fotgjengere eller parkerte biler. Mangelfull strøing av veier og fortau gjør det svært risikabelt å ferdes utendørs i vinter-Oslo.

Underlig prioritering av syklister

Byrådet opplyser om at de prioriterer ryddingen av 80 kilometer med sykkelveier, og da er det naturlig å undres om vi har fått de rette politikere til å styre byen vår.

Det er tross alt et fåtall som benytter sykkel om vinteren sammenlignet med fotgjengere, for ikke å snakke om alle de personskadene man kunne ha unngått. Så prioriteringen burde være soleklar.

Lang saksbehandlingstid

Byrådet opplyser om kapasitetsproblemer med å bli kvitt snøen fordi lekteren «Terje» ikke makter å ta unna større snømengder. Utrolig nok skal det visstnok ta to uker å få utredet andre alternativer, som deponier på land.

Det er nesten rart at kommunen ikke har 12 ukers behandlingstid i saken, Da hadde jo problemet blitt løst seg selv med hjelp av høyere makter.

Kommunale politikere bør legge seg på minne at Oslo er en vinterby der det fra tid til annen kommer store mengder snø som skal fjernes på en rask og effektiv måte, for å få hjulene til å gå rundt.

Med håp om raskere beslutningsevne til å fatte viktige vedtak til glede for Oslos innbyggere.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer