Skitt, mugg og matrester inne i mikrobølgeovnen på kjøkkenet til Bar Polar ved Mattilsynets inspeksjon i september.

41 serveringssteder i Oslo måtte stenge midlertidig i 2022 etter smilefjes-kontroll av Mattilsynet. Se hvilke her

— Mangel på hygiene er en gjenganger, sier Mattilsynet. Dårlig renhold av lokaler og utstyr, forurensningsfare mellom forskjellige råvarer og mangler ved kjøleoppbevaring, er blant de vanligste avvikene fra regelverket.

Publisert

Hensikten med den såkalte smilefjesordningen er at besøkende på serveringssteder skal få en bekreftelse på at stedet har god hygiene og at maten man får servert er trygg. Resultatene fra smilefjeskontrollene skal henges opp ved inngangen. Du kan sjekke serveringssteder selv her.

Prioriterer tilsyn med nyetablerte virksomheter

Per 16. desember i år, har Mattilsynet utført 1371 tilsyn. Merk at det i tallene er noen serveringssteder som går igjen flere ganger. Det vil si at et serveringssted eksempelvis kan få en 3’er ved første gangs besøk, og så 0 eller 1 når de har fått ordnet opp.

  • 1001 av de kontrollerte stedene fikk karakteren 0 eller 1 (karakter èn tilsier påpekning av mindre mangler), som representerer «stort smil» :-)

  • 328 fikk karakteren 2 – strekmunn. Dette på grunn av brudd på regelverket som krever oppfølging

  • 41 fikk karakteren 3, sur munn :-( Dette er tre prosent av kontrollene. I slike tilfeller, med alvorlige brudd på regelverket, må serveringsstedet stenge mens påpekte forhold utbedres. Som regel kommer så Mattilsynet tilbake etter noen dager. Er forholdene rettet, kan serveringsstedet åpne igjen.

Skade forårsaket av en rotte som har forsøkt å gnage seg ut under døren i kjelleren hos Baker Samson på Carl Berner.

Jan Petter Svinø, fungerende seksjonsleder i Mattilsynets avdeling i Oslo, Asker og Bærum, sier de de fleste driver serveringsstedet i henhold til reglene. 80 prosent av serveringsstedene i Oslo er kontrollert i 2022.

I 2022 har Mattilsynet prioritert å føre tilsyn i nyetablerte virksomheter. De prioriterer også å føre tilsyn i serveringssteder hvor de har fått bekymringsmeldinger, eller hvor de ga karakteren strekmunn eller sur munn ved forrige ordinære tilsynsbesøk.

— Etterlevelsen av regelverket blir bedre og bedre

— Mangel på hygiene er av de vanligste avvikene vi finner. Dette er dårlig renhold av lokaler og utstyr, mangler ved tilgang til håndvask, forurensningsfare mellom forskjellige råvarer, og fra urent til rent utstyr. Kjøleoppbevaring og nedkjøling av mat er også blant de vanlige avvikene, sier Svinø.

Jan Petter Svinø i Mattilsynet sier de fleste serveringsstedene opererer i henhold til reglene, og at etterlevelsen av regelverket blir bedre og bedre.

Svinø sier at kontrollene i de fleste tilfeller går dette rolig for seg uten konflikter. De er påpasselige med å forklarer på en god måte bakgrunnen for at vi gjør det vi gjør.

— Vårt inntrykk er at etterlevelsen av regelverket i serveringsbransjen blir bedre og bedre. Men for serveringssteder med gamle og slitte lokaler og slitt utstyr kan det være vanskeligere å holde det rent, fortsetter han.

Svinø sier at de i de fleste tilfelle hvor de beslutter å stenge virksomheten får gjenåpne etter noen dager. Grunnen til stengningen er da som regel mangelfullt renhold.

— Samtidig med at vi stenger varsler vi ofte samtidig vedtak om forbedre rutinene . Det er rutinene i den daglige driften som er viktig at de har på plass, for å unngå at ikke feilen skjer på nytt. Ved gjentakende stenginger har vi mulighet å ilegge serveringsstedet karantene. Det betyr at de må holde stengt en periode, sier Svinø.

Liste over sure fjes

Her er liste over serveringssteder med surt fjes i 2022. VårtOslo har skrevet om et par av dem i høst, som Baker Samson og Bar Polar.

Dette sjekker Mattilsynet

På tilsyn i restauranter og kafeer, blir fire områder sjekket.

  • Rutiner og ledelse

  • Lokaler og utstyr (blant annet standard, vedlikehold, renhold, skadedyr, avfallshåndtering)

  • Mathåndtering og tilberedning (råvarer, lagring, personlig hygiene, varmebehandling, nedkjøling)

  • Sporbarhet og merking (allergi-ingredienser)

Smilefjesrapporten skal plasseres slik at den er lett synlig og slik at gjestene får informasjon før de velger om de vil spise på serveringsstedet. Smilefjesrapporten skal henges opp selv om serveringsstedet klager på resultatet av tilsynet eller ber om oppfølging. Å ikke henge opp smilefjesrapporten er et brudd på regelverket.

Powered by Labrador CMS