Inntektsøkningen skyldes i hovedsak innføring av tre bomringer med betaling begge veier. Her er en av de nye bomstasjonene i Fagerheimgata. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Inntektene i Oslos bomring økte med 153 millioner i fjor. Nytt bomsystem ga solid inntektsøkning
Med ny indre bomring og betaling i begge retninger i Oslos tre bomringer fra 1. juni i fjor, endte Fjellinjens inntekter for 2019 på over 3,6 milliarder kroner.
Sju måneder med et nytt bomsystem, der bilister betaler i begge retninger i tillegg til at det er anlagt en indre bomring i Oslo, gir ikke bare en kraftig inntektsøkning for Fjellinjen.
Det er også en formidabel økning i antallet registrerte bompasseringer etter at det nye systemet ble innført 1. juni i fjor.
— Totalt antall registrerte bompasseringer i 2019 var 267,6 millioner mot 108,5 millioner i 2018, skriver Fjellinjen i en pressemelding.
Annonse
Årsstatistikken for 2019 fra Fjellinjen viser også at antallet passeringer med elbil øker.
Tallene er brutt ned på hver enkelt av de tre bomringene, og gir derfor et forholdsvis presist bilde av antallet passeringer i bomsystemet som eksisterte både i 2018 og 2019.
— Tendensen er at elbilandelen fortsetter å øke. I desember 2018 var den på 19,2 prosent. I desember 2019 var andelen elbiler økt til 22,3 prosent. Det er også noe høyere elbilandel i Osloringen enn ved Bygrensa og Indre ring, skriver Fjellinjen.
Og fra 1. mars i år må elbiler betale 10 og 15 kroner for å passere bomringen i Oslo, nesten en dobling fra dagens nivå.
Fjellinjens samlede inntektsøkning fra 2018 til 2019 var 153 millioner kroner.
— Økningen skyldes flere bomstasjoner som registrerer passeringer og at mange stasjoner har fått betaling i begge retninger, skriver bomselskapet som eies av Oslo kommune og Viken.
Bare i desember 2019 økte inntektene fra passeringer i de tre bomsystemene med 34 millioner kroner sammenlignet med den siste måneden i 2018.
Fjellinjen understreker at tallene som presenteres er basert på foreløpig materiale.