Hva er konsekvensene av et bilfritt sentrum? Det skal plan- og bygningsetaten nå finne ut. Foto: VidarHAndersen / Pixabay

Hva er kostnadene for et bilfritt Oslo sentrum? Plan og bygg vil lage et byregnskap

I går gikk tilbudsfristen ut for «byregnskapet,» som plan- og bygningsetaten utlyste et offentlig tilbud på før jul. Etaten er godt fornøyd med oppslutningen.

– Vi har fått inn syv gode tilbud. Med et eget byregnskap for et bilfritt Oslo sentrum kan vi utvikle gode metoder for å måle konsekvensene av endringene som skjer i sentrum nå, sier Hogne Hove, assisterende direktør i plan- og bygningsetaten i en pressemelding.

Hva skjer med byøkonomien?

«Byregenskapet» er planlagt å ta for seg tre ulike tema, i tre ulike deler: byliv, bymiljø og byøkonomi. Det er byøkonomidelen av «Byregnskapet» som nå har vært på konkurranse. Denne delen gjør plan- og bygningsetaten i samarbeid med næringslivet.

Velger tilbyder i januar

– Byøkonomi handler om markedskreftenes rolle som drivkraft i byutviklingen. Vi ønsker å finne ut mer om hvordan markedet påvirkes av endringene som skjer i sentrum nå, samt å utvikle en metode der regnskapet for sentrum kan følges over tid, sier Hove.

Plan- og bygningsetaten velger tilbyder i løpet av januar, ifølge bygg.no, som først publiserte saken.

Har du noen tanker om hva som bør inn i et slik regnskap? Kommenter under.

Powered by Labrador CMS