t-banen 2
Vi trenger ikke enda flere utredninger av T-banen, mener Geir Storli Jensen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

– Høyres t-baneforslag vil gi dårligere kollektivtilbud på Grünerløkka

– Bare på Grünerløkka bor det 55.000 mennesker, forsikrer Høyres Eirik Lae Solberg, men unngår å fortelle at de aller fleste av oss vil få et dårligere tilbud med Høyres forslag til tunnel.

Geir Storli Jensen
Geir Storli Jensen er Miljøpartiet De Grønnes toppkandidat til bydelsutvalget på Grünerløkka.

Når Oslo Høyre har lansert sitt alternative forslag til t-banetunnel, framstår det som et forsøk på frieri til velgerne på Grünerløkka. Men i sin iver etter å tekkes velgerne i Oslos mest folkerike bydel, glemmer de at det store flertallet av oss allerede bor ved en t-banestasjon.

Nærmere 60 prosent av oss i bydelen bor ved Carl Berner, Sinsen, Løren, Hasle og Ensjø t-banestasjoner, og andelen blir stadig høyere. Hvis vi regner med den foreslåtte stasjonen ved Nybrua, vil over 80 prosent av Grünerløkkas innbyggere få et betydelig bedre kollektivtilbud med Ruters forslag til ny sentrumstunnel.

Forslaget vil øke antallet avganger kraftig, for mange av oss betyr det å gå fra dagens 15. minutters avganger til avganger hvert 4. minutt.

t-banekartet
T-banekartet viser maksimal ventetid på banen etter at den er bygd ut etter byrådets forslag. Illustrasjon: KVU Oslo Navet.

Trenger ikke flere utredninger

Å kunne få hyppigere avganger på grenbanene i t-banenettet er selve kongstanken ved Ruter sitt forslag til ny tunnel. Med Høyres forslag, må mange flere reisende bytte bane på veien til jobb, og det vil ikke bli mulig med like hyppige avganger på grenbanene. Ikke minst vil enda flere utredninger føre til atter nye utsettelser.

I sin desperate søken etter nye ideer for Oslo, har Høyre klart å ende med en idé som høres fin ut på papiret, men som vil gjøre hverdagen dårligere for de aller fleste av oss.

Oslo trenger ikke enda flere utredninger av de over 100 tunnelforslagene som Ruter allerede har vurdert. Vi trenger politikere som lytter til faglige råd og som sørger for fortsatt full fremdrift i investeringene i kollektivtransport.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer