Sommeren har levert gode tall for besøksnæringen i hovedstaden. Foto: Thomas Johannessen

Hotellrom ble solgt unna. Oslo begynner å få et rykte som en festivalby i verdensklasse. Slik gikk det med reiselivet i sommer

Vi ser spesielt frem mot det store kulturåret Oslo 2020, hvor tre store kulturinstitusjoner åpner i Oslo sentrum: Det nye Munchmuseet og Deichman bibliotek i Bjørvika, samt Nasjonalmuseet på Vestbanetomten ved Aker Brygge.

Publisert

Til tross for en noe mer «normal» sommer værmessig sammenlignet med fjoråret, har sommeren 2019 levert gode tall for besøksnæringen i hovedstaden. Idet høsten siger inn, la oss reflektere over årets sommersesong.

Reiselivet blir stadig viktigere for Oslo, og de tilreisende la igjen nesten tolv milliarder kroner her i fjor. Med en økning på 124 prosent i verdiskapningen siden 2004, ser vi ingen grunn til at ikke tallet skal øke også i år.

Selv om besøkende er en viktig gruppe for reiselivet, er Oslo-folk minst like viktige. Hele 73 prosent av den samlede omsetningen til Oslos overnattings-, serverings- eller opplevelsesbedrifter kommer fra oss som bor her.

Vi ser også en spennende trend med at flere nordmenn ønsker å feriere i eget land, og mange legger sommerferien til hovedstaden. I første halvdel av 2019, har norske gjestedøgn i Oslo økt med nesten fem prosent sammenlignet med året før.

Mange spådde dommedag da det skulle åpne tre nye hoteller bare i sentrumskjernen i sommer. Foto: Else Remen / VisitOSLO

Super hotellsommer

Oslos hoteller ble fylt av spente og nysgjerrige gjester. Med 14,5 prosent flere rom å fylle enn fjoråret, har det vært en stor utfordring. Nå har vi hele 14 000 tilgjengelige rom i Oslo. Likevel økte antallet solgte rom i sommermånedene juni-august med elleve prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Dette til tross for at mange trodde det var dommedag for Oslo da det skulle åpne tre nye hoteller bare i sentrumskjernen i sommer; Clarion Hotel The Hub og Amerikalinjen på vårparten og Clarion Hotel Oslo, det nye Munch-hotellet i Bjørvika, på tampen av sommeren.

Vi tror noe av grunnen til veksten er at vi har fått et større utvalg av hoteller i både lavpris- og luksusklassen, og at mange ser på Oslo som en opplevelsesdestinasjon i seg selv, ikke bare en stay-over mellom to reisemål.

Påvirkes av været

Til tross for en mer normal sommer, sammenlignet med supersommeren 2018, med mer skiftende vær, en del regn og kaldere dager, og spesielt en mai som var særdeles kjølig, er tilbakemeldingen fra restaurantbransjen i Oslo at det har gått bra for uteserveringene.

Vulkan-området er en populær matstopp for turister. Foto: Roar Løkken

De besøkende er opptatt av god mat og drikke, og Oslos renommé som matdestinasjon har fått ordentlig fotfeste. Det er også gledelig at ikke bare tilreisende, men også Oslo-beboere, er opptatt av byens serveringstilbud. Mange spør spesifikt etter norskprodusert mat, og særlig om sommeren er det størst etterspørsel etter sjømat.

Festivalby i verdensklasse

Det skiftende været la ingen demper på de mange festivalene og kulturarrangementene som Oslo er vertskapsby for. I juni gikk alltid utsolgte OverOslo av stabelen på Grefsenkollen. Nykommeren Tons of Rock hadde knallsuksess på Ekebergsletta, og det ser ut som det var et smart trekk å flytte metal-festivalen fra Halden inn til hovedstaden. Piknik i Parken er alltid et kjærkomment innslag i festivalsommeren, og da Øyafestivalen braket løs i starten av august, var det feststemning i hele byen.

Oslo har virkelig klart å gjøre seg bemerket på kulturarenaen og begynner å få et internasjonalt rykte som en festivalby i verdensklasse.

Aktiv feriering er attraktivt

På vårt turistkontor Oslo Visitor Centre i Østbanehallen har det vært innom over 220 000 besøkende i perioden mai-august, det vil si i snitt over 2100 mennesker per dag. Omsetningen har ligget på samme nivå som fjoråret, og Oslo Pass, som gir gratis transport, inngang til museer og rabatterte aktivitetstilbud, er fremdeles på salgstoppen. I tillegg har vi sett en markant økning i salg av sightseeing-produkter og guidede turer, både til lands og på vann, på sykkel og til fots.

Turistkontoret til Visitor Centre i Østbanehallen har hatt 2100 besøkende per dag i perioden mai-august i snitt,. Foto: Mona Lindseth / VisitOslo

Oslos store utvalg av aktiviteter etterspørres mer og mer, blant annet kajakk-turer, gåturer, klatring og sykkelturer – aktiv feriering har kommet for å bli, og Oslo er jo perfekt for nettopp dette. Våre gjester ønsker å oppleve byen, bevege seg rundt både på asfalt og i marka, de vil ha både kultur og natur.

Denne sommeren har også flere nye og gode aktivitetstilbud dukket opp, og et tett samarbeid med både turistnæringen og Den norske turistforening i Oslo har bidratt til mange gode opplevelser for byens besøkende.

Pilotprosjekt på Oslo Lufthavn

I sommer har vi også hatt et spennende samarbeidsprosjekt med AvinorOslo Lufthavn Gardermoen, med en turistinformasjonsstand i ankomsthallen utland. Dette pilotprosjektet har vi kjørt i de travleste ukene i juni-august.

Med hele 12 500 reisende innom standen på disse ti ukene, har det vært massiv pågang, og mange har fått hjelp med spørsmål de har om Oslo og omegn allerede før de har ankommet byen.

Vi tror dette er viktig for nysgjerrige og utålmodige tilreisende som ønsker informasjon så snart de har landet, samtidig som vi også har stor tro på at dette kan føre til en større innsikt om hvem som ankommer Oslo, og ikke minst hva de ønsker å foreta seg under oppholdet.

Til neste år åpner Lambda i Bjørvika. Foto: Didrick Stenersen / VisitOSLO

Tre store kulturinstitusjoner åpner

Med gode nyheter som at det er innvilget 35 millioner kroner i statsbudsjettet for 2020 til nytt Vikingtidsmuseum ser vi at både regjeringen, samfunnet for øvrig og ikke minst de besøkende, ser positivt og optimistisk på Oslo som destinasjon også i årene som kommer.

Vi ser spesielt frem mot det store kulturåret Oslo 2020, hvor tre store kulturinstitusjoner åpner i Oslo sentrum: Det nye Munchmuseet og Deichman bibliotek i Bjørvika, samt Nasjonalmuseet på Vestbanetomten ved Aker Brygge. Etterspørselen fra det ganske utland har allerede meldt seg, og vi ser frem til et spennende og blomstrende nytt år for besøksnæringen i Oslo.

Powered by Labrador CMS