Ikke mange av disse syklistene og sparkesyklistene som står og venter på grønt lys i Oslo sentrum på vei hjem en fredag har hjelm på hodet. Trygg Trafikk vil helst se en endring ved å innføre påbud om sykkelhjelm.

Ser du hva som skiller seg ut her? Peker på Oslo-tall og krever påbud: – Drastisk tiltak

– Det går for sakte. Påbud kan fremstå som et drastisk tiltak, men anbefalinger er ikke nok, ifølge Trygg Trafikk.

Publisert

– Det er altfor mange syklister som skader hodet, og utviklingen går i feil retning. Tall fra Oslo skadelegevakt viser at nesten en tredjedel av sykkelulykkene er hodeskader. Alvorlige hodeskader går utover livskvalitet og arbeidsevne, sier fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk i en pressemelding.

Transportøkonomisk institutt (TØI) anslår at hvis alle hadde brukt sykkelhjelm, kunne vi unngått over 1000 hodeskader i året, legger hun til. 

Instituttet publiserte nylig en rapport, bestilt av Trygg Trafikk, som belyser problemstillinger ved en mulig innføring av påbud om bruk av sykkelhjelm her til lands. 

På bakgrunn av funn i denne rapporten, går Trygg Trafikk nå inn for et hjelmpåbud og oppfordrer norske myndigheter til å innføre et slikt påbud over for syklister.

Hovedfunn fra TØI-rapporten:

  • Et hjelmpåbud for alle syklister beregnes til å redusere mellom 440 (80 prosent bruksandel) og 1000 hodeskader (100 prosent bruksandel) per år. 

  • Sykkelhjelm halverer risikoen for alvorlige hodeskader.

  • Empiriske studier gir ingen støtte til hypotesen om at bruk av sykkelhjelm fører til mer risikabel atferd, snarere tvert imot. 

  • Studier viser at nedgangen i sykkelomfang som regel er relativt liten, kortvarig og begrenset til enkelte grupper syklister. 

  • Det reelle antall hardt skadde syklister i Norge er trolig rundt 260 per år. Antall lettere skadde syklister er estimert til mellom 3400 og 7900 per år når vi tar hensyn til underrapportering.

Kilde: Trygg Trafikk / Transportøkonomisk institutt

– Må tenke nytt

Hodeskader etter sykkelulykker utgjør i dag en betydelig belastning for helsetjenesten og medfører store kostnader for samfunnet, påpeker organisasjonen som mener påbud vil være et viktig tiltak for å nå nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken.

– Flere skal sykle i årene som kommer. For at dette ikke skal føre til flere alvorlige skader, må vi tenke nytt, sier Loftsgarden som peker på at TØI-rapporten viser at et hjelmpåbud vil øke bruken av sykkelhjelm.

– Hjelmbruken har økt over flere år i Norge, men det går for sakte. Fortsatt er det for mange som sykler uten hjelm, og skadetallene går opp. Et hjelmpåbud kan fremstå som et drastisk tiltak, men anbefalinger om å bruke sykkelhjelm er ikke nok. Derfor mener vi at et påbud er nødvendig, fortsetter fagdirektøren, som påpeker at det er godt dokumentert at sykkelhjelm halverer risikoen for hodeskader.

– Vi må få ned antall sykkelulykker og samtidig redusere skadeomfanget når ulykken skjer. Et hjelmpåbud er ett av flere tiltak. Flere sykkelveier, lavere fartsgrenser i byer og bedre sykkelopplæring i skolen må også til, understreker Loftsgarden.

Får støtte

Forslaget får også støtte fra Nevrokirurgisk forening og Personskadeforbundet.

– Nevrokirurger ser daglig konsekvensene av sykkel- og elsparkesykkelulykker, og spesielt de alvorlige hodeskadene som kunne vært unngått med hjelmbruk. Slag mot hodet og hjernen kan få livsvarige konsekvenser, både for den skadde og de pårørende, uttaler Sasha Gulati, overlege, professor og leder av Norsk nevrokirurgisk forening. 

– Hjelm reduserer ikke bare risikoen for hodeskader, den kan også bety forskjellen mellom rask rehabilitering og et liv med varige funksjonsnedsettelser. Et hjelmpåbud handler om å beskytte sårbare trafikanter og samtidig redusere belastningen på helsevesenet, utdyper han.

Powered by Labrador CMS