Blomster ved krysset Waldemar Thranes gate og Ullevålsveien dagen derpå etter at en kvinnelig syklist i slutten av 50-årene omkom etter å ha blitt påkjørt av en lastebil i april 2022.

Høyesterett har talt: Sjåfør dømt for uaktsomt drap etter at syklist døde i påkjørsel i veikryss på St. Hanshaugen 

– Når syklisten hadde vært synlig i speilet for føreren seks–sju sekunder etter at han fikk grønt lys, dreide det seg ikke bare om en kortvarig feilfordeling av oppmerksomheten, ifølge Høyesterett.

Publisert

– Et vogntog kjørte over en elsyklist i et trafikkert veikryss på St. Hanshaugen, slik at syklisten døde. Sammenstøtet skjedde da vogntoget, etter å ha fått grønt lys, svingte av til høyre og krysset syklistens fartsretning rett frem. Føreren hadde ikke sett syklisten, som kom i sykkelfeltet til høyre for vogntoget, heter det i innledningen på Høyesteretts avgjørelse. 

Ulykken skjedde i krysset mellom Waldemar Thranes gate og Ullevålsveien i 21. april 2022, og en kvinnelig syklist i slutten av 50-årene omkom.

Funnet skyldig og anket

I tingretten ble sjåføren dømt for uaktsomhet, men ikke for uaktsomt drap.

Tingretten la vekt på at det var midt i rushtiden og et komplisert trafikkbilde i det trafikkerte krysset mellom Ullevålsveien og Waldemar Thranes gate.

Statsadvokaten anket saken til lagmannsretten som fant ham skyldig, men førerens forsvarer, John Christian Elden, anket dommen videre til Høyesterett på grunnlag av lovanvendelsen.

I sitt sluttinnlegg til Høyesterett påpekte forsvareren at en slik aktsomhetsnorm som lagmannsretten la opp til, ikke var i tråd med lovgivers intensjon, ifølge Rett 24.

– Videre har lovgiver akseptert lastebilkjøring i Oslo sentrum, til tross for den store skadeevnen og de mange blindsonene til en lastebil, het det fra Elden.

– Klargjør grensen

– Høyesterett har kommet til at situasjonen krevde en særlig aktsomhet fra førerens side, blant annet fordi vogntoget hadde vikeplikt for syklisten, påpeker Høyesterett, som behandlet spørsmålet om aktsomhet fra sjåførens hold, og utdyper:

– Når syklisten hadde vært synlig i speilet for føreren seks–sju sekunder etter at han fikk grønt lys, dreide det seg ikke bare om en kortvarig feilfordeling av oppmerksomheten. Selv om syklisten holdt relativt høy fart, var adferden ikke så ekstraordinær at den fikk vesentlig vekt i bedømmelsen.

– Heller ikke domfeltes anke over lagmannsrettens saksbehandling førte frem. Straffen ble satt til fengsel i 60 dager og tap av rett til å føre motorvogn i tre år. Dommen klargjør grensen for å kunne dømmes for uaktsomt drap i trafikken, oppsummerer Høyesterett.

Powered by Labrador CMS