Regjeringens taxireform får strykkarakter i en TØI-rapport publisert mandag. Likevel mener Oslo Frp at liberalisering av drosjenæringen er best for både bransjen og kundene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

— Konkurranse i drosjenæringen er sunt

Liberalisering av drosjenæringen kommer forbrukerne til gode. Dagens monopolsystem hindrer konkurranse og rettferdige vilkår for andre selskaper som vil utfordre den etablerte næringen.

Publisert

Fremskrittspartiet ønsker en enklere hverdag for folk flest. Alle har kjent på frustrasjonen over skyhøye priser på taxi etter en drosjetur. Gjennom økt konkurranse og lettere etableringsrett vil det medføre mer innovasjon og lavere priser, som kommer forbrukerne til gode.

Dagens løyveordningen bidrar til et monopolisert system som medfører dårligere tilbud for alle. Frp ønsker derfor å oppheve dagens løyveordning i byer som Oslo, for å sikre et best mulig tilbud.

Ved at drosjeløyvene liberaliseres vil det bli tatt utgangspunkt i at hver enkelt sjåfør blir sin egen arbeidsgiver i fremtiden.

Krav til Uber og Lyft

Gjennom vår digitaliserte hverdag vil blant annet apper få fritt spillerom slik at kundene kan få mulighet til å vite hvem sjåføren er, og hvordan sjåføren behandler sine kunder.

For at delingselskaper som Uber og Lyft skal få etablere seg legalt i Norge er det også viktig å stille krav. Slike selskaper må skattlegges under norske skattebetingelser, og det skal stilles krav til sjåførene med førstehjelpskurs samt bilens teknisk tilstand.

Frp er dermed garantisten for at konkurransen sikres og at forbrukernes interesser blir ivaretatt.

 

Powered by Labrador CMS