Regjeringens taxireform får strykkarakter i en TØI-rapport. � Lønns- og arbeidsvilkår er i utgangspunktet dårlige og vil gå fra vondt til verre, sier forsker Jørgen Aarhaug. Foto: Arnsten Linstad

— Taxireform gir lavere lønninger og mer skattesnusk i Oslo, hevder TØI-rapport

Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra flere drosjeselskaper i Oslo undersøkt ulike drosjereguleringer, blant annet regjeringens frislipp.

Publisert

Regjeringens nye drosjereform vil gi drosjesjåfører i hovedstaden lavere lønninger, og fører til mer skattesnusk, ifølge rapporten fra TØI.

Ifølge TØI kom regjeringens løsning ut som det dårligste alternativet av fem, skriver Klassekampen.

1. juli neste år liberaliseres drosjemarkedet i byene, noe som innebærer at lokalpolitikerne ikke kan begrense antall taxiløyver etter behov og plikten om å tilhøre en taxisentral faller bort. Trolig vil taxitjenester som Uber oppfylle de nye kravene og bli tillatt, skriver avisen.

Regjeringen får stryk i rapporten

På tre av fem kriterier får drosjereformen til stryk og vil føre til en «svært utfordrende situasjon» når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, samt myndighetenes evne til å føre kontroll med skatter og avgifter og kundenes opplevelse av drosjetjenestene i gatemarkedet.

Det vil bli flere aktører og selvstendig næringsdrivende med endringene.

— Lønns- og arbeidsvilkår er i utgangspunktet dårlige og vil gå fra vondt til verre, sier forsker Jørgen Aarhaug til Klassekampen.

Powered by Labrador CMS