Regjeringen vil gi kommunene mer hjelpemiddelansvar.Dermed blir tilgangen til hjelpemidler avhengig av kommunebudsjett og lokal tilgang på kompetanse.
«Rullestolen er bena mine» er et vanlig utsagn. Og slik er det for mange av oss. Hjelpemidlene våre er helt nødvendige for at vi kan leve våre liv – aktivt og sosialt. Regjeringen vil gi kommunene finansieringsansvar og flere oppgaver på hjelpemiddelområdet. For oss vil det bety at det blir dyrere og vanskeligere å få de hjelpemidlene vi trenger.
Det sies at Norge har verdens beste hjelpemiddelordning. Vi har gode hjelpemiddelsentraler og hjelpemidlene blir finansiert via den statlige folketrygden. Alle skal få dekket sine behov, uavhengig av hvor i landet de bor.
Brukerne fortviler
Norske kommuner er dyktige på mye, men de er også forskjellige. Vi kan ikke risikere at tilgangen til hjelpemidler blir avhengig av kommunebudsjettet eller av hva slags kompetanse som finnes lokalt.
Annonse
De siste årene har vi sett flere angrep på hjelpemiddelformidlingen. Noen hjelpemidler er allerede tatt ut av folketrygden. Brukerne fortviler. Mange får ikke lenger de hjelpemidlene de trenger. Det hjelper ikke å ha rett, hvis hverdagen blir en kamp for å få rettighetene oppfylt. Dersom regjeringens forslag om endringer i hjelpemiddelordningen går gjennom, kan Oslo kommune vente seg enda større press på ergoterapitjenester som allerede i dag har skammelig lang ventetid.
Ikke raser hjelpemiddelordningen
Det å flytte hjelpemiddelansvaret kan fort bli en tapssituasjon også for kommunene som skal sørge for sine innbyggere. Vi har fagfolk i ryggen når vi sier at dette kan føre til at mange får større hjelpebehov og blir mer isolert. En høringsrunde før sommeren viste dessuten at de fleste kommuner faktisk ikke ønsker dette. Oslo kommune er en av disse, og var i sitt høringssvar 12/2017 krystallklare på at man mener at retten til hjelpemidler fremdeles bør hjemles i folketrygdloven, samt at dagens finansieringsordning bør bestå.
Hjelpemiddelformidlingen er ikke problemfri. Både søknads- og formidlingsprosessen kan være langdryg og kronglete. Vårt råd er: Sett heller i gang med forenklinger og effektivisering! Det kan gjøres uten å rasere det som fungerer.