Foto: Morten Lauveng Jørgensen
– Et halvår før valget melder Oslo Høyre seg på i konkurransen om å være et klimaparti
Kontrasten på å være et klimaparti er grell, når partiet samtidig har statsråder som hevder vi gjennom bilpolitikken bygger en mur rundt Oslo.
De siste fire årene mens rødgrønne har styrt Oslo har vi blitt Europas miljøhovedstad for å levere noen av de beste resultatene og løsningene for å skape en klimavennlig by. Dette er resultat av systematisk prioritering av klima og miljø, noe Høyre den siste perioden har vært mer interessert i å rakke ned på.
At Høyre derfor nå, først et halvår før valget, melder seg på konkurransen om å være et klimaparti holder ikke mål.
For det er det rødgrønne byrådets politikk som har ført til at vi har kutta så mye utslipp i Oslo. De siste fire årene har vi som første kommune i Norge opprettet et eget klimabudsjett, fått 4000 flere ukentlige avganger på kollektivtransporten, økt grensa for barnebillett opp til 18 år og aldri bygget mer sykkelvei. Dette har ført til at antall reisende med kollektivt har økt, biltrafikken falt, utslippene går ned og lufta er renere.
Regjeringens magaplask
Derimot har den nasjonale klimapolitikken til regjeringen og Høyre vært en sammenhengende magaplask. Mens klimagassutslippene i Oslo gikk ned med åtte prosent fra 2015 til 2016, var tallet for hele Norge kun én prosent. Mens det haster å kutte utslipp, tviler enda regjeringstopper på om klimaendringene er menneskeskapt, og statsministeren sier selv at «det er tøffere å stå opp for klima i en regjering hvor noen ikke er så opptatt av det».
Det er fint at Høyre nå vil melde seg på klimadugnaden, men arbeidet de har levert frem til nå har ikke vært en del av det.
Ironien blir likevel komplett når man på den ene siden ønsker drive overbudspolitikk på å være mest klimavennlig her i Oslo, når man samtidig skal drive overbudspolitikk på å få stemmer fra alle som er imot.
Det grønne skiftet er i gang
For kontrasten på å være et klimaparti er grell når man samtidig har statsråder som hevder vi gjennom bilpolitikken bygger en mur rundt Oslo. Høyre har bystyremedlemmer som prøver skaffe stemmer på facebookgrupper der det også florerer hets av MDGere. Oslo Unge Høyre valgte i skolevalgkampen sist å bruke bilder av Lan Marie Nguyen Berg på skoler der motstand mot bilpolitikken er sterkest.
Om et halvt år er det valg i Oslo, og vi skal stemme på om man ønsker fire nye år med klimasatsing og at Oslo skal bli en enda grønnere by. Pilene går nå i riktig retning, og man merker over alt i byen at det grønne skiftet er i gang.
Utslippene går ned, lufta er renere og reisende med kollektivtrafikken har økt. Mens noen partier har vært opptatt av å drive utviklinga frem, har andre stritta imot. Når Høyre nå prøver å ta æren for Oslos klimasatsing er det årets klimabløff.