– Klarer vi å tredoble deltagelsen fra Oslo, vil det ha en merkbar effekt på byens klimagassutslipp, sier direktør i klimaetaten, Heidi Sørensen.
Gulrot for alle jobbreisende i miljøhovedstadsåret
For første gang dekker Oslo kommune deltageravgiften for alle bedrifter og innbyggere som har lyst til å delta i «Sykle til jobben»-aksjonen.
Som europeisk miljøhovedstad i 2019 vil kommunen få fart på klimavennlige jobbreiser, enten de skjer på sykkel, til fots eller med andre aktive metoder. Målet er å tredoble deltagere fra Oslo i den populære kampanjen.
– Vi vet at jobbreiser bidrar sterkt til klimagassutslipp i Oslo. Mange som i dag kjører bil, har sykkel og gange som gode alternativer, og det ønsker vi å stimulere til. Aktive jobbreiser er bra også for folkehelsa, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg.
Innsatsen premieres
«Sykle til jobben»-kampanjen har eksistert siden 1973 og arrangeres av Bedriftsidretten. Man kan delta både som enkeltperson, som lag eller bedrift, og deltagerne kan registrere all fysisk aktivitet de foretar seg i perioden.
Noen velger å konkurrere med seg selv, andre deltar i lag eller bedrifter som utfordrer andre lag. Aksjonen deler ut premier både til lag og enkeltpersoner som utmerker seg. I 2018 syklet, gikk eller løp deltagerne fra Oslo nesten 1,2 millioner kilometer.
Syklet mer enn normalt
– Vi oppfordrer alle enkeltpersoner, bedrifter, vennegjenger og kommunale virksomheter til å delta i årets aksjon. Klarer vi å tredoble deltagelsen fra Oslo, vil det ha en merkbar effekt på byens klimagassutslipp. På den måten kan innbyggere og næringsliv i Oslo også yte et praktisk bidrag i miljøhovedstadsåret, sier direktør i klimaetaten, Heidi Sørensen.
«Sykle til jobben» er en populær kampanje, og i fjor deltok innbyggere og næringsliv i 147 av landets kommuner. I etterkant av fjorårets aksjon svarte 87 prosent av deltagerne at de ønsker å være med også i 2019, og blant Oslos deltagere svarte 48 prosent at aksjonen bidro til at de syklet mer enn normalt i perioden.